Scandlines har bestilt en ny zero direct emission-færge til ruten Rødby-Puttgarden. Færgen indsættes i 2024, deraf arbejdsnavnet PR24, og indleder næste generation af skibe på ruten.
Færgen bliver bygget på Cemre værftet i Tyrkiet i tæt samarbejde med Scandlines’ eksperter på området.
Øget fragtkapacitet
Med den nye færge forøger Scandlines sin kapacitet på transport af fragtenheder med 23 procent på ruten.
Fragtfærgen kan transportere lastbiler på både øverste og nederste dæk, derfor skal lejerne i Rødbyhavn og Puttgarden bygges om, så der også kan lastes lastbiler på øverste vogndæk.
Vedvarende landstrøm
Når færgen indsættes på Femern Bælt i 2024, kan verdens største batterisystem på 10 MWh oplades på blot 17 minutter i Rødby. Naturligvis med vedvarende strøm. I 2019 investerede Scandlines i et 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Dette kabel er nu blevet forlænget cirka 1,2 km til den nye transformer mellem leje 2 og 3. Ladetårn, transformer, kontrol- og koblingsudstyr er allerede på plads ved færgelejet i Rødbyhavn.
Nu investerer Scandlines også i et 30 kV / 15 MW strømkabel inklusive transformer og ladestation til havnen i Puttgarden. Fra 2025 bringer det opladningstiden ned på blot 12 minutter i hver havn og betyder, at færgen kan tilbagelægge de 18,5 km mellem Rødby og Puttgarden på 45 minutter uden udledning af direkte emissioner.
Emissionsfri færgedrift
Med en overfartstid på en time er færgen emissionsfri i drift. Den kan også fungere som hybridfærge, og så er overfartstiden 45 minutter.
Scandlines arbejder på inden for få år at kunne sejle helt emissionsfrit, i første omgang på Rødby-Puttgarden. Med investeringen i den nye zero direct emission-færge har vi taget et vigtigt skridt på den grønne rejse.
Første stålplader skåret til ny færge
I april 2022 blev de første stålplader til Scandlines’ nye emissionsfrie færge skåret på værftet Cemre i Tyrkiet. Den lille traditionelle ceremoni fandt sted den 4. april og var kulminationen på måneders intens forberedelse.
Køllægning af den nye færge
Den 30. august 2022 rundede Scandlines en milepæl i forbindelse med køllægningen af den kommende nye emissionsfri fragtfærge. Som andre moderne skibe bliver færgen ikke bygget op omkring en enkelt køl men derimod med en række skrogsektioner. Den 30. august blev den første sektion placeret på beddingen.
Traditionen tro blev der lagt en nyslået mønt under Scandlines’ kommende emissionsfri fragtfærge under køllægningen på det tyrkiske værft Cemre.
Søsætning af den nye færge
Lørdag den 25. november 2023 blev vores nye zero direct emissions fragtfærge søsat ved en traditionel stabelafløbning på skibsværftet Cemre i Tyrkiet. Færgen navngives ”Futura” ved en dåbsceremoni i forbindelse med indsættelsen på Femern Bælt i 2024.
Data for Scandlines' zero direct emission-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:
- Længde: 147,4 meter
- Bredde: 25,4 meter
- Design dybgang: 5,30 meter
- Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
- Maksimalt antal passagerer: 140
- Servicefart: 16/10 knob
- Overfartstid: 45 minutter (fra 2025)
- Batterisystem: 10 MWh
- Opladning i havn: 12 minutter (fra 2025)
- Direkte emissioner under overfarten: 0
- Investering: 80 millioner EUR
Med investeringen i den nye emissionsfrie færge har vi taget et vigtigt skridt på den grønne rejse
Læs mere om vores grønne agenda
Læs alle-
En bæredygtig fremtid
For at styrke vores grønne agenda har vi forpligtet hele organisationen til at bakke op om 13 af FN’s ialt 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.
-
En flåde af hybridfærger
Hybridsystemet på vores færger ligner det, der findes i hybridbiler, hvor benzin eller diesel er kombineret med elektricitet.
-
Støjsvage thrustere
Et af skridtene på vores vej mod emissionsfrie færger er, at alle fire hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden har fået udskiftet thrusterne, der både styrer og driver skibet fremad.
-
Vind i rotorsejlet
Siden 2013 har vi satset på færger med miljøvenlig hybridteknologi. I hhv. 2020 og 2022 føjede vi miljøvenlig vindkraftteknologi til listen, da vi installerede et rotorsejl på hybridfærgerne M/F Copenhagen og M/F Berlin, der sejler på ruten Gedser-Rostock.
-
Bæredygtighed i aktion
Mindre madspild opnår vi blandt andet ved at portionsanrette, ved at sætte mindre mængder mad på en buffet ad gangen og ved at have et lidt mindre udbud at vælge mellem.
-
Samarbejde med eksterne partnere
Scandlines har gennem en årrække samarbejdet med den tyske miljøorganisation NABU (Naturschutzbund Deutschland). Samarbejdet har resulteret i en løbende udvikling af rederiets grønne initiativer.
-
Reducering af energiforbrug
I øjeblikket har vi fokus på løbende at reducere vores elforbrug per overfart. Vi investerer i energieffektivisering og justeringer i driften, der fører til store energibesparelser.