Scandlines har bestilt en ny zero direct emission-færge til ruten Rødby-Puttgarden. Færgen indsættes i 2024, deraf arbejdsnavnet PR24, og indleder næste generation af skibe på ruten.
Færgen bliver bygget på Cemre værftet i Tyrkiet i tæt samarbejde med Scandlines’ eksperter på området.

Øget fragtkapacitet
Med den nye færge forøger Scandlines sin kapacitet på transport af fragtenheder med 23 procent på ruten.
Fragtfærgen kan transportere lastbiler på både øverste og nederste dæk, derfor skal lejerne i Rødbyhavn og Puttgarden bygges om, så der også kan lastes lastbiler på øverste vogndæk.
Grøn landstrøm
Den nye færge skal lade grøn landstrøm i Rødbyhavn og på sigt også i Puttgarden, når der er fundet en god løsning på køb af grøn strøm.
Der blev i 2019 lagt et 50kV/25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Kablet bliver forlænget til færgelejerne, hvor der installeres en transformer og ladestation.
Emissionsfri færgedrift
Med en overfartstid på en time er færgen emissionsfri. Den kan også fungere som hybridfærge, og så er overfartstiden 45 minutter.
Scandlines arbejder på inden for få år at kunne sejle helt emissionsfrit, i første omgang på Rødby-Puttgarden. Med investeringen i den nye zero direct emission-færge har vi taget et vigtigt skridt på den grønne rejse.

Første stålplader skåret til ny færge
I april 2022 blev de første stålplader til Scandlines’ nye emissionsfrie færge skåret på værftet Cemre i Tyrkiet. Den lille traditionelle ceremoni fandt sted den 4. april og var kulminationen på måneders intens forberedelse.

Køllægning af den nye færge
Den 30. august 2022 rundede Scandlines en milepæl i forbindelse med køllægningen af den kommende nye emissionsfri fragtfærge. Som andre moderne skibe bliver færgen ikke bygget op omkring en enkelt køl men derimod med en række skrogsektioner. Den 30. august blev den første sektion placeret på beddingen.
Traditionen tro blev der lagt en nyslået mønt under Scandlines’ kommende emissionsfri fragtfærge under køllægningen på det tyrkiske værft Cemre.

Data for Scandlines' zero direct emission-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:
- Længde: 147,4 meter
- Bredde: 25,4 meter
- Design dybgang: 5,30 meter
- Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
- Maksimalt antal passagerer: 140
- Servicefart: 10 knob

Med investeringen i den nye emissionsfrie færge har vi taget et vigtigt skridt på den grønne rejse
Læs mere om vores grønne agenda
Læs alle-
En bæredygtig fremtid
For at styrke vores grønne agenda har vi forpligtet hele organisationen til at bakke op om særligt fem af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.
-
En flåde af hybridfærger
Hybridsystemet på vores færger ligner det, der findes i hybridbiler, hvor benzin eller diesel er kombineret med elektricitet.
-
Støjsvage thrustere
Et af skridtene på vores vej mod emissionsfrie færger er, at alle fire hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden har fået udskiftet thrusterne, der både styrer og driver skibet fremad.
-
Vind i rotorsejlet
Siden 2013 har vi satset på færger med miljøvenlig hybridteknologi. I hhv. 2020 og 2022 føjede vi miljøvenlig vindkraftteknologi til listen, da vi installerede et rotorsejl på hybridfærgerne M/F Copenhagen og M/F Berlin, der sejler på ruten Gedser-Rostock.
-
Grøn færgedrift
I dag sejler vi med hybridfærger, der forurener betydeligt mindre end almindelige færger. Men vores mål er at sejle emissionsfrit med batteridrevne færger – altså helt elektrisk – om nogle få år.
-
Flere grønne tiltag
Mindre madspild opnår vi blandt andet ved at portionsanrette, ved at sætte mindre mængder mad på en buffet ad gangen og ved at have et lidt mindre udbud at vælge mellem.
-
UN Global Compact
Scandlines har tilsluttet sig FN’s Global Compact - et frivilligt initiativ for ansvarlige virksomheder.