I øjeblikket har vi fokus på løbende at reducere vores elforbrug per overfart. Vi investerer i energieffektivisering og justeringer i driften, der fører til store energibesparelser.

På den cirka 18,5 kilometer lange rute Rødby-Puttgarden har Scandlines siden åbningen af ruten i 1963 forbedret sit koncept for trafikmaskinen til perfektion. Afgange døgnet rundt, 365 dage om året – det bliver til over 35.000 afgange årligt. Derfor har selv små justeringer stor effekt.

Overfarten tager kun 45 minutter, og losning og lastning kan klares på 15 minutter. Det er dermed den hurtigste og mest effektive rute fra Skandinavien til det europæiske fastland – og snart bliver den også uden direkte emissioner.

Færgen Schleswig Holstein sejler mod Puttgarden havn

Nye propelblade på Gedser-færgerne

I januar 2023 satte vi nye propelblade på Gedser-færgerne og har dermed optimeret skibene til den aktuelle driftsprofil.  Det giver en bedre virkningsgrad af propellen og en besparelse på fremdrivningsenergien på hele 11 procent.

I 2016 indsatte vi to nye hybridfærger på ruten Gedser-Rostock. Færgerne er specialdesignet til ruten og til en hastighed på 20 knob med tre motorer i drift: to på centerpropellen og én til hotellast og thrustere.

Som led i vores grønne agenda er farten reduceret til 16 knob, og derfor er der kun behov for én motor på centerpropellen. Skibenes fremdrivningsmaskineri er ikke optimeret til denne hastighed, og én hovedmotor har ikke tilstrækkeligt drejningsmoment til at dreje propellen med den designede pitch (vinkel på propelbladet). For ikke at overbelaste motoren reduceres pitch, og propellens effektivitet falder væsentligt.

Den hidtidige centerpropel med en diameter på 4,6 meter blev således ikke udnyttet optimalt, og vi besluttede derfor at udskifte de fem propelblade til mindre blade, så centerpropellen nu har fået en diameter på 4,2 meter. Ud over den forbedrede virkningsgrad giver det også færre vibrationer og reducerer samtidig risikoen for bundskader.

Med en overfartstid på to timer skærer vi med de nye propelblade 11 procent af fremdrivningsenergien og CO2-udledningen.

Nye blade på centerpropellen på Scandlines Gedser-Rostock-hybridfærger:

Før: Centerpropel med en diameter på 4,6 meter

Nu: Centerpropel med en diameter på 4,2 meter

Antal: Centerpropellen har i alt fem blade

Vægt: Hvert blad vejer 1.223 kg

Besparelse på fremdrivningsenergi: 11 procent

CO2-reducering: 11 procent

 

Nye propelblade på Gedser-færgerne giver en besparelse på fremdrivningsenergien på hele 11 procent.

Læs mere om vores grønne agenda

Læs alle