Hybridsystemet på vores færger ligner det, der findes i hybridbiler, hvor benzin eller diesel er kombineret med elektricitet.

I 2013 byggede vi en af færgerne på Rødby-Puttgarden ruten om til hybridfærge. Erfaringerne var så gode, at vi i 2014 også ombyggede de tre øvrige passagerfærger på ruten til hybridfærger. Og hele projektet var oven i købet så visionært, at EU ydede pilotstøtte.

Hybrid Ferry Berlin

Da vi skulle bygge de nye færger, vi indsatte på ruten Gedser-Rostock i 2016, valgte vi også at gøre disse færger til hybridfærger. Scandlines ejer dermed verdens største flåde af hybridfærger.

Hybridfærger forurener mindre end færger, der kun sejler på diesel. Ved at omdanne de konventionelle færger til hybridfærger er det lykkedes os at reducere CO2-udledningen med cirka 15.000 tons om året på Rødby-Puttgarden færgerne.

Det svarer til det udslip, der årligt kommer fra cirka 340 husstande i Danmark.

Sådan fungerer hybridsystemet

På en normal sejlads er kun to eller tre af færgens oprindeligt fem dieselgeneratorer i drift med en belastning på 40-55 procent på havet og 8-10 procent i havnen. Generatorerne arbejder imidlertid mest effektivt ved en belastning på 85-90 procent.

Hos Scandlines har vi erstattet én af de fem dieselgeneratorerne med en batteripakke på 1,6 MWh – det svarer til ca. 182 Toyota Prius hybridbiler.

Ved at samkøre batteripakken med dieselgeneratorerne kan vi opnå en konstant, optimal belastning på 85-90 procent af generatorerne. Derved sparer vi brændstof, og skåner miljøet. Som verdens første rederi lykkedes det Scandlines i 2013 at lagre store mængder af overskydende energi i batterier om bord.

Hybridgrafik Dk 2020

Vi kombinerer dieseldrift med batteridrift

Hybridsystemet i vores færger kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift. Når der er brug for mere energi, end en dieselgenerator kan levere, bliver energien tappet fra batterierne. Ved mindre behov bliver batterierne fyldt med energi.

Ved at omdanne de konventionelle færger til hybridfærger er det lykkedes at reducere CO2-udledningen med cirka 15.000 tons om året.
Det svarer til det udslip, der årligt kommer fra cirka 340 husstande i Danmark.

Læs mere om vores grønne agenda

Læs alle