Siden 2013 har vi satset på færger med miljøvenlig hybridteknologi. I 2020 føjede vi miljøvenlig vindkraftteknologi til listen, da vi installerede et rotorsejl på hybridfærgen M/F Copenhagen, der sejler på ruten Gedser-Rostock. Med rotorsejlet fra finske Norsepower kan vi yderligere reducere CO2-udledningen fra hybridfærgen. Norsepowers rotorsejlsløsning er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår.

Rotorsejlet på M/F Copenhagen er baseret på den 100 år gamle Flettner-rotorteknologi. Det er en 30 meter høj, roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad. Når vinden møder rotorsejlet, tiltager vinden i fart på den ene side af cylinderen, mens den aftager på den anden side. Forskellen i vindhastigheden skaber en trykforskel, der presser skibet fremad i en vinkelret position til vindretningen.

Et rotorsejl fungerer bedst, når vinden kommer vinkelret på sejlet. Ruten mellem Gedser og Rostock er næsten vinkelret på den fremherskende vind fra vest eller øst, og derfor har vi gunstige betingelser for at bruge rotorsejl på den rute.

Ved at installere et rotorsejl forventer vi at kunne nedsætte CO2-udledningen med fire til fem procent for M/F Copenhagen.