Et af skridtene på vores vej mod emissionsfrie færger er, at alle fire hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden har fået udskiftet thrusterne, der både styrer og driver skibet fremad.
De nye thrustere giver mindre undervandsstøj og bidrager til en yderligere reduktion af CO2-udslip. Hvor meget, vi kan dæmpe undervandsstøjen, måler vi i samarbejde med den tyske miljøorganisation NABU (Naturschutzbund Deutschland).
Skibe, der afgiver mindre undervandsstøj, er til glæde for blandt andre marsvinene i Femern Bælt. Den samlede investering i nye thrustere er på 100 millioner DKK.
Hybridfærger med miljøvenligere thrustere
Som den første af de i alt fire Scandlines‘ hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden blev M/F Schleswig-Holstein udstyret med nye thrustere i efteråret 2019. Dernæst fik M/F Deutschland nye thrustere i april 2020. I september 2021 fulgte M/F Prins Richard, og i september 2022 er thrusterne på den fjerde hybridfærge på Rødby-Puttgarden, M/F Prinsesse Benedikte, blevet udskiftet.
Hightech pull-thrustere erstatter push-thrustere
På de gamle push-thrustere sad propellerdrevet bagest, så vandet først skulle forbi thrusteren, inden det nåede til selve propellerdrevet.
Vi skifter nu til hightech pull-thrustere, hvor propellen sidder forrest på thrusteren, så der opnås et mere homogent flow gennem vandet. Hver thruster har fire propelblade, vejer 25 ton og har en diameter på 3,2 meter.
Skibe, der afgiver mindre undervandsstøj, er til glæde for blandt andre marsvinene i Femern Bælt.
Læs mere om vores grønne agenda
Læs alle-
En bæredygtig fremtid
For at styrke vores grønne agenda har vi forpligtet hele organisationen til at bakke op om 13 af FN’s i alt 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.
-
En flåde af hybridfærger
Hybridsystemet på vores færger ligner det, der findes i hybridbiler, hvor benzin eller diesel er kombineret med elektricitet.
-
Vind i rotorsejlet
Siden 2013 har vi satset på færger med miljøvenlig hybridteknologi. I hhv. 2020 og 2022 føjede vi miljøvenlig vindkraftteknologi til listen, da vi installerede et rotorsejl på hybridfærgerne M/F Copenhagen og M/F Berlin, der sejler på ruten Gedser-Rostock.
-
Bæredygtighed i praksis
Mindre madspild opnår vi blandt andet ved at portionsanrette, ved at sætte mindre mængder mad på en buffet ad gangen og ved at have et lidt mindre udbud at vælge mellem.
-
Zero emissions-fragtfærge
Scandlines har bestilt en ny emissionsfri færge til ruten Rødby-Puttgarden. Færgen indsættes i 2025 og indleder næste generation af skibe på ruten.
-
Samarbejde med eksterne partnere
Scandlines har gennem en årrække samarbejdet med den tyske miljøorganisation NABU (Naturschutzbund Deutschland). Samarbejdet har resulteret i en løbende udvikling af rederiets grønne initiativer.
-
Reducering af energiforbrug
I øjeblikket har vi fokus på løbende at reducere vores elforbrug per overfart. Vi investerer i energieffektivisering og justeringer i driften, der fører til store energibesparelser.
-
Elektrificering af færgerne
Nu tager Scandlines næste store skridt på den grønne rejse og ombygger to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten til plug-in-færger.