Et af skridtene på vores vej mod emissionsfrie færger er, at alle fire hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden har fået udskiftet thrusterne, der både styrer og driver skibet fremad.
De nye thrustere giver mindre undervandsstøj og bidrager til en yderligere reduktion af CO2-udslip. Hvor meget, vi kan dæmpe undervandsstøjen, måler vi i samarbejde med den tyske miljøorganisation NABU (Naturschutzbund Deutschland).
Skibe, der afgiver mindre undervandsstøj, er til glæde for blandt andre marsvinene i Femern Bælt. Den samlede investering i nye thrustere er på 100 millioner DKK.

Hybridfærger med miljøvenligere thrustere
Som den første af de i alt fire Scandlines‘ hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden blev M/F Schleswig-Holstein udstyret med nye thrustere i efteråret 2019. Dernæst fik M/F Deutschland nye thrustere i april 2020. I september 2021 fulgte M/F Prins Richard, og i september 2022 er thrusterne på den fjerde hybridfærge på Rødby-Puttgarden, M/F Prinsesse Benedikte, blevet udskiftet.
Hightech pull-thrustere erstatter push-thrustere
På de gamle push-thrustere sad propellerdrevet bagest, så vandet først skulle forbi thrusteren, inden det nåede til selve propellerdrevet.
Vi skifter nu til hightech pull-thrustere, hvor propellen sidder forrest på thrusteren, så der opnås et mere homogent flow gennem vandet. Hver thruster har fire propelblade, vejer 25 ton og har en diameter på 3,2 meter.
Skibe, der afgiver mindre undervandsstøj, er til glæde for blandt andre marsvinene i Femern Bælt.
Læs mere om vores grønne agenda
Læs alle-
En bæredygtig fremtid
For at styrke vores grønne agenda har vi forpligtet hele organisationen til at bakke op om særligt fem af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.
-
En flåde af hybridfærger
Hybridsystemet på vores færger ligner det, der findes i hybridbiler, hvor benzin eller diesel er kombineret med elektricitet.
-
Vind i rotorsejlet
Siden 2013 har vi satset på færger med miljøvenlig hybridteknologi. I hhv. 2020 og 2022 føjede vi miljøvenlig vindkraftteknologi til listen, da vi installerede et rotorsejl på hybridfærgerne M/F Copenhagen og M/F Berlin, der sejler på ruten Gedser-Rostock.
-
Grøn færgedrift
I dag sejler vi med hybridfærger, der forurener betydeligt mindre end almindelige færger. Men vores mål er at sejle emissionsfrit med batteridrevne færger – altså helt elektrisk – om nogle få år.
-
Flere grønne tiltag
Mindre madspild opnår vi blandt andet ved at portionsanrette, ved at sætte mindre mængder mad på en buffet ad gangen og ved at have et lidt mindre udbud at vælge mellem.
-
UN Global Compact
Scandlines har tilsluttet sig FN’s Global Compact - et frivilligt initiativ for ansvarlige virksomheder.
-
Zero emission fragtfærge
Scandlines har bestilt en ny emissionsfri færge til ruten Rødby-Puttgarden. Færgen indsættes i 2024 og indleder næste generation af skibe på ruten.