Et af skridtene på vores vej mod emissionsfrie færger er, at alle fire hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden får udskiftet thrusterne, der både styrer og driver skibet fremad.

De nye thrustere giver mindre undervandsstøj og bidrager til en yderligere reduktion af CO2-udslip. Hvor meget, vi kan dæmpe undervandsstøjen, måler vi i samarbejde med den tyske miljøorganisation NABU (Naturschutzbund Deutschland).

Skibe, der afgiver mindre undervandsstøj, er til glæde for blandt andre marsvinene i Femern Bælt. Den samlede investering i nye thrustere er på 100 millioner DKK.

Hybridfærger med miljøvenligere thrustere

Som den første af de i alt fire Scandlines‘ hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden blev M/F Schleswig-Holstein udstyret med nye thrustere i efteråret 2019. Dernæst fik M/F Deutschland nye thrustere i april 2020. I 2021 og 2022 udskifter vi thrusterne på de to øvrige hybridfærger på Rødby-Puttgarden ruten.

Hightech pull-thrustere erstatter push-thrustere

På de gamle push-thrustere sad propellerdrevet bagest, så vandet først skulle forbi thrusteren, inden det nåede til selve propellerdrevet.

Vi skifter nu til hightech pull-thrustere, hvor propellen sidder forrest på thrusteren, så der opnås et mere homogent flow gennem vandet. Hver thruster har fire propelblade, vejer 25 ton og har en diameter på 3,2 meter.

Skibe, der afgiver mindre undervandsstøj, er til glæde for blandt andre marsvinene i Femern Bælt.