Generelle oplysninger om virksomheden

  •  

    Virksomhedens juridiske navn Scandlines Danmark ApS
    Virksomhedens kaldenavn Scandlines 
    Selskabsform Anpartsselskab
    CVR-nummer: 18605600 
    Antal ansatte omregnet til fuldtidsansatte ca. 2.000 
    Etableringsår 1997 
    Adresse:   Havneholmen 25, 8.sal, 1561 København V
    Telefonnummer: +45 33 15 15 15
    Faxnummer 45 35 29 02 01
    Officiel e-mail adresse scandlines@scandlines.com
    Officiel web-adresse www.scandlines.dk

     

Generelle betingelser for Scandlines' færgebilletter

  • Scandlines opererer med tre basisbilletter, Economy, Standard og Flex. Derudover har vi i perioder specielle tilbud og billetter på de enkelte ruter.

    Priserne på de respektive billettyper vises i online bookingen, når alle rejsedata er indtastet. Scandlines' priser varierer iht. sæson, rejsedag, længde og billettype.

    Betingelserne på denne side gælder for ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock indtil 24.04.2022.

  • Booking:

    • Booking tilbydes indtil 14 dage før afgang og kun ved online booking. 
    • Begrænset antal billetter pr. afgang.

    Gyldighed:

    • Billetten accepteres alene til den bookede afgang.
    • Rødby-Puttgarden: Check-in i havnen er mulig 45 minutter før den bookede færgeafgang. Ved ankomst til havnen tidligere skal en ny billet købes, eller den bookede afgang afventes.
    • Gedser-Rostock: Check-in i havnen er mulig 2 timer før den bookede færgeafgang. Ved ankomst til havnen tidligere skal en ny billet købes, eller den bookede afgang afventes.
    • Check-in i havnen min. 15 minutter før afgang. Ved ankomst i havnen efter dette tidspunkt, er billetten ikke gyldig og ny billet skal købes. 

    Ændringer / afbestilling:

    • Ombooking er ikke mulig.
    • Afbestilling og refundering er kun mulig med tilkøbt Afbestillingsservice, som kan tilkøbes fra 85,- sammen med billetten i online bookningen.
    • Der er 24 timers fortrydelsesret efter booking af en billet.
  • Booking:

    • Køb online, i Scandlines’ app eller via kundeservice 2 timer før afgang, eller i personlig betjent bane i havnen eller med bizz fra Brobizz eller EasyGo indtil 15 minutter før afgang.
    • Der er et håndteringsgebyr på 90,- på billetter købt i havnen og via kundeservice.

    Gyldighed:

    • Gyldig på alle ledige afgange samme dag som du har booket til. 
    • Check-in i havnen min. 15 minutter før afgang.

    Ændringer / afbestilling:

    • Ombooking er mulig, mod gebyr på 225,- og eventuel prisforskel. 
    • Ombooking foretages ved opkald til vores kundeservice på +45 33 15 15 15 senest 2 timer før bookede afrejsetidspunkt eller direkte i havnen på den bookede afrejsedag.
    • Afbestilling og refundering er kun mulig med tilkøbt Afbestillingsservice, som kan tilkøbes for 85,- sammen med billetten i online bookningen.
    • Der er 24 timers fortrydelsesret efter booking af en billet.
  • Ekstra fordele:

    • Kom først muligt på færgen.
    • 1 kaffe, te eller kildevand ombord til alle i bilen. 
    • Fuld fleksibilitet til at afbestille og/eller ændre billetten indtil 3 mdr. efter den bookede afgang.

    Booking:

    • Køb online, i Scandlines’ app eller via kundeservice 2 timer før afgang, eller i personlig betjent bane i havnen eller med bizz fra Brobizz eller EasyGo indtil 15 minutter før afgang.
    • Der er et håndteringsgebyr på 90,- på billetter købt i havnen og via kundeservice.

    Gyldighed:

    • Garanteret plads på alle afgange fra købsdato indtil 3 mdr. efter den bookede afgang.
    • Check-in i havnen min. 15 minutter før afgang.

    Ændringer / afbestilling:

    • Kan frit ombookes eller refunderes indtil 3 mdr. efter den oprindelige bookede udrejsedato. 
    • Ombooking foretages ved opkald til vores kundeservice på +45 33 15 15 15 indtil senest 2 timer før bookede afrejsetidspunkt eller direkte i havnen på den bookede afrejsedag.
    • Prisforskellen til en evt. dyrere afgang betales samtidig med ombookingen.
    • Der er 24 timers fortrydelsesret efter booking af en billet.
    • For motorcyklister gælder Standard regler for ændring (ombooking) og afbestilling. 
    • Landgangsbilletter og cykelbilletter kan kun købes i havnen og kan ikke refunderes.
    • Ved afbestilling af en landgangs- eller cykelbillet, skal henvendelse ske til kundeservice. Ved afbestilling af disse billetter fratrækkes et administrationsgebyr på 225,- pr. billet. 
  • Booking:

    • Kan købes online og i vores kundeservice indtil 2 timer før afgang eller i havnen indtil 15 minutter før afgang.
    • Ved køb i personlig betjent bane i havnen eller hos kundeservice pålægges håndteringsgebyr på fra 90,-

    Gyldighed:

    • Ud- og hjemrejse skal ske i samme køretøj.
    • Gyldig på alle ledige afgange samme dag som du har booket til.
    • Billetten kan af hensyn til momsreglerne ikke benyttes af fragtkunder, dvs. kunder hvis hovedformål med rejsen er godstransport.
    • Check-in i havnen min. 15 minutter før afgang.

    Ændringer / afbestilling:

    • Ombooking er mulig, mod gebyr fra 225,- og eventuel prisforskel.
    • Ombooking foretages ved opkald til vores kundeservice på +45 33 15 15 15 senest 2 timer før bookede afrejsetidspunkt eller direkte i havnen på den bookede afrejsedag.
    • Afbestilling og refundering er kun mulig med tilkøbt Afbestillingsservice, som kan tilkøbes for kun 85,- sammen med billetten i online bookningen.
    • Der er 24 timers fortrydelsesret efter booking af en billet.
  • Med Afbestillingsservice kan du hurtigt og nemt afbestille din færgebillet og få billetprisen refunderet, hvis dine rejseplaner pludselig ændrer sig.

    • Afbestil din billet og få prisen refunderet.
    • Køb online, i Scandlines’ app eller via kundeservice i forbindelse med dit billetkøb.

    Priser:

    • Afbestillingsservice koster 85,-.

    Gyldighed:

    • Afbestillingsservice er gyldig indtil 3 mdr. efter den oprindeligt bookede udrejsedato. Herefter er refundering ikke længere mulig.

    Sådan gør du:

    • Annuller ubrugte billetter via ”Min booking” på Scandlines’ website.
    • Annuller en delvist benyttet returbillet ved at kontakte Scandlines’ kundeservice skriftligt på scandlines@scandlines.com og anmode om refusion. Oplys reservationsnummer samt evt. ubrugte vouchere.
    • Du får det refunderede beløb indbetalt på det betalingskort eller på den konto, som blev anvendt til den oprindelige betaling. Det er ikke muligt at refundere billetten til kontanter i check-in eller i kundeservice.
    • Er billetten betalt med SMILE point eller delvist med kontanter og delvist med SMILE point, sker afbestilling og refundering i henhold til Medlemsvilkår for SMILE.

    Vilkår:

    • Ubrugte eller delvist brugte billetter samt forudbestilte måltider ombord kan annulleres og refunderes. Annulleres en ubrugt billet, refunderes billettens fulde pris.
    • Ønsker du at annullere en delvist benyttet billet, refunderes den evt. restværdi af den oprindelige billetpris. Det er dog ikke muligt at få refunderet restværdien af en delvist benyttet 1-dagsbillet, kampagnebillet eller returbillet. Gebyrer refunderes ikke.
    • Ved afbestilling af billetter uden Afbestillingsservice, er det ikke muligt at få refunderet ubrugte billetter.
  • For køretøj med en totallængde over 6 meter påregnes der automatisk længdetillæg, når du booker din billet. Længdetillægget koster 185,- pr. løbende to meter.

    Læs  mere om definition af køretøj.

  • Tilgodebevis udstedt i forbindelse med rejserestriktioner, som følge af COVID-19, kan anvendes til rejser i år 2021. Det skal dog indløses senest den 31.12.2021 ved at kontakte vores kundeservice og oplyse dit unikke nummer, som står på dit tilgodebevis.

    Tilgodebeviset kan anvendes som betaling eller delbetaling af færgebilletter (ekskl. Flex billetter) og forudbestilt catering.

    Det er ikke muligt at tilkøbe Afbestillingsservice til et tilgodebevis, ligesom vores 24 timers fortrydelsesret heller ikke er gældende. Når tilgodebeviset er anvendt, kan billetten derfor ikke afbestilles. Hele beløbet på tilgodebeviset skal anvendes på én booking, og evt. restbeløb tilbagebetales ikke.

    Vores kundeservice står altid til rådighed for yderligere spørgsmål. Kontakt os på scandlines@scandlines.com eller +4533151515.

  • Generelt

    • Selvbetjeningsautomaterne i havnene kan kun benyttes, såfremt køretøjet maksimalt er 6 m langt.
    • Scandlines forbeholder sig retten at opkræve et Administrationsgebyr på 225,- ved ændringer af bookede billetter, brugte billetter eller anden service. 
    • Der er 24 timers fortrydelsesret efter køb af en billet. Inden for denne tidsfrist kan billetten annulleres uden ekstra omkostninger, og hele beløbet (ekskl. gebyr) bliver refunderet. Det refunderede beløb indbetales på det kreditkort eller på den konto, som blev anvendt til den oprindelige betaling. Det er ikke muligt at refundere billetten til kontanter i check-in eller hos vores kundeservice. 
    • Ved køb af billet via kundeservice eller den personligt betjente bane i havnen opkræves et håndteringsgebyr på 90,-.
    • Ved annullering af billetter via kundeservice, bedes du vedhæfte din billet i en e-mail til scandlines@scandlines.com alternativt fremsende din billet til: Scandlines Danmark ApS, Kundeservice, Havneholmen 25, 8. sal, DK-1561 København V. For afbestillinger modtaget pr. post regnes datoen for poststemplet som afbestillingsdagen.  
    • Der tages forbehold for fejl og mangler.

    Køb og levering af færgebilletter

    • Ved køb og betaling af færgebilletter via Scandlines’ salgskanaler anses aftalen om køb for indgået, når betalingen er gennemført og ordrebekræftelsen vises på skærmen klar til udskrift, fremsendes via Scandlines kundeservice eller udskrives i havnen. Der fremsendes ingen fysisk billet, men du modtager ordrebekræftelsen på e-mail. Husk at medbringe din ordrebekræftelse til check-in i havnen. Hvis du har mistet din ordrebekræftelse, kan du kontakte Scandlines telefonisk på +45 33 15 15 15.
    • Hver ordrebekræftelse indeholder et unikt reservations-/servicenummer, der kun kan anvendes én gang. Pas derfor godt på din ordrebekræftelse. Den er din garanti for, at betaling til den valgte overfart og det valgte produkt er gennemført. 
    • Ved check-in får du udleveret din dit Boarding Card ved at fremvise din ordrebekræftelse. Dit Boarding card skal også benyttes ved køb af tobak. Hvis din ordrebekræftelse indeholder andre ydelser end selve færgeturen, modtager du dine vouchers ved check-in. 
    • Betaling for din billet trækkes fra dit kort, når vi sender ordrebekræftelsen. Du betaler kun for det, du har godkendt i dit køb. 
    • Alle priser er i danske kroner (DKK) og angives inklusive moms, afgifter, told mm.
    • De viste priser gælder for en personbil op til 6 meter inkl. op til 9 personer, med mindre andet er specificeret.
    • For køretøj over 6 meter påregnes længdetillæg automatisk når du booker din billet og koster 185,- pr. løbende to meter.
  • Hos Scandlines kan du betale med Dankort, VISA, American Express, Eurocard, Mastercard og MobilePay. 

    Følgende gælder ved betaling med betalingskort: 

    • Du er altid sikret mod misbrug.
    • Du har mulighed for at afvise en betaling, når du modtager din betalingsoversigt. 
    • Du har ingen selvrisiko i tilfælde af at dit kort bliver misbrugt i en internet-butik, der benytter SSL (Secure Socket Layer) i sit betalingssystem. De data du sender i forbindelse med køb, betalt med betalingskort, er krypterede (SSL), og det er således kun vores betalingsløsningsleverandør, der kan læse dem. Hverken Scandlines eller andre har mulighed for at læse data.
    • Der opkræves et kortgebyr afhængigt af korttype.
      Private betalingskort udstedt uden for EU/EØS: 2,8%.
      Firmakort udstedt inden for eller uden for EU/EØS: 2,8%
  • Hos Scandlines kan du betale med kontanter i personligt betjent bane.

  • Med betaling med bizz trækkes beløbet for billetten efterfølgende fra kundens tilmeldte bankkonto, eller billetprisen opkræves via betalingsservice (PBS, Autogiro).

    • Mad ombord der enten er købt online eller i kundeservice vil blive inkluderet i din færgebooking. Når du indtaster dit bookingnummer ved check-in i havnen, udskrives automatisk en mad-voucher. Voucheren benyttes som betalingsmiddel for den forudbestilte mad og skal afleveres til personalet i Scandlines Kitchen Buffet/Scandlines Kitchen ombord på pågældende færge. 
    • Selve ordrebekræftelsen og billetten kan ikke bruges som betalingsmiddel for maden om bord. Glemte eller tabte vouchers refunderes ikke, ligesom det ikke er muligt at få det reserverede bord uden den tilhørende voucher.
    • For at sikre det reserverede bord, skal du fremvise din voucher hurtigst muligt og senest 15 minutter efter færgen har lagt fra land for Gedser-Rostock og senest 10 minutter efter afgang for Rødby-Puttgarden. Såfremt du kommer senere, mister du din prioritetsplads og vil blive sat i den ordinære kø til det første ledige bord. Din voucher vil dog være gyldig på hele overfarten, og kan derfor forsat bruges som værdibevis til catering ombord.
    • Såfremt din færgebillet tillader ombooking, og du opfylder alle betingelser for ombooking, vil dit køb af mad ligeledes blive ombooket. Ved ombooking til en afgang med en højere pris for forudbestilt mad skal en eventuel prisdifference betales ved check-in i havnen. Dette kan alene ske i den personligt betjente bane. Refundering i forbindelse med ombooking til en afgang med en lavere pris for forudbestilt mad kan kun ske ved senere henvendelse til kundeservice. I så fald skal anmodning om refusion incl. relevante bilag være kundeservice i hænde senest en måned efter afrejsedagen. 
    • Ønsker du generelt at afbestille og få refunderet den mad, du har købt inden rejsens påbegyndelse, skal du give kundeservice besked inden det afrejsetidspunkt, der står anført på din bookingbekræftelse. Sker henvendelsen efter denne frist, bortfalder muligheden for at fortryde købet og dit køb af mad er gået tabt.
  • 1 Indledende bestemmelser

    1.1 Nærværende almindelige betingelser gælder for pakkerejser, som Scandlines Danmark ApS (”Scandlines”) er arrangør af. Scandlines er medlem af Rejsegarantifonden, medlems nummer 1209.

    1.2 Ved bestilling af en pakkerejse (herefter ”rejse”) hos Scandlines accepterer du disse almindelige betingelser, som er en del af din aftale med Scandlines. Derudover er også angivelser i det markedsføringsmateriale vedrørende rejsen, som er tilgængeligt på Scandlines’ hjemmeside, www.scandlines.dk, en del af din aftale med Scandlines, medmindre Scandlines meddeler dig ændringer heraf inden aftalens indgåelse.

    1.3 Scandlines’ til enhver tid gældende almindelige betingelser for pakkerejser kan findes på www.scandlines.dk.
     
    1.4 Hvis du bestiller yderligere rejseydelser til din rejse eller ferie via links på www.scandlines.dk, er du IKKE omfattet af rettighederne gældende for pakkerejser efter direktiv (EU) 2015/2302.

    Scandlines er derfor ikke ansvarlig for korrekt levering af disse yderligere rejseydelser. Ret henvendelse til den relevante rejseyder i tilfælde af problemer.

    1.5 Du er endvidere i forbindelse med den færgeoverfart, som er inkluderet i rejsen, underlagt Scandlines’ til enhver tid gældende generelle betingelser for køb og levering af Scandlines’ færgebilletter samt Scandlines’ befordringsbestemmelser, som begge findes på www.scandlines.dk. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem de almindelige betingelser for pakkerejser og Scandlines’ øvrige betingelser og bestemmelser, gælder de almindelige betingelser for pakkerejser.

    2 Bestilling

    2.1 Bestilling af en rejse skal ske som anført i markedsføringsmaterialet for den konkrete rejse.

    2.2 Din bestilling af en rejse er bindende for både dig og Scandlines, når du har accepteret købet og de for rejsen gældende vilkår, som er anført i markedsføringsmaterialet på www.scandlines.dk. 

    2.3 Børn og unge under 18 år, som rejser uden myndige ledsagere, skal i forbindelse med købet af rejsen fremsende en erklæring fra deres forældre om, at de har tilladelse til at rejse.

    3 Pris

    3.1 Rejsens pris omfatter færgetransport samt de yderligere elementer, som er konkret angivet i markedsføringsmaterialet. Din transport til og fra færgen, herunder din transport mellem færgen og den endelige destination, er ikke inkluderet i rejsens pris, medmindre andet er angivet i markedsføringsmaterialet.

    3.2 Udgifter til pas, visum, vaccinationer, forsikringer og lignende er – med mindre andet er anført i markedsføringsmaterialet – ikke inkluderet i rejsens pris. Du har derfor selv ansvaret for dette – se nærmere under pkt. 5, 9 og 11.

    3.3 Såfremt rejsen indbefatter hotelindkvartering sker dette som udgangspunkt i delt dobbeltværelse på hotel eller i lejlighed. Såfremt andet ikke er angivet i markedsføringsmaterialet, sælger Scandlines ikke halve dobbeltværelser med andre rejsende, hvorfor du må købe enkeltværelser eller dobbeltværelser til enebrug i henhold til de for det konkrete tilbud angivne retningslinjer, hvis du rejser alene. Yderligere begrænsninger kan fremgå af markedsføringsmaterialet.

    3.4 Eventuelle særlige hotelfaciliteter (fx fitness-rum og spa) eller andre særlige faciliteter, som ikke er konkret angivet i markedsføringsmaterialet, er ikke inkluderet i rejsens pris. Derudover må du påregne, at visse hoteller opkræver yderligere betaling for fx sikkerhedsboks.

    3.5 Scandlines yder ikke refusion for eventuelt uudnyttede dele af rejsen.

    4 Betaling, prisændringer, mv.

    4.1 Medmindre andet er angivet i markedsføringsmaterialet, skal du betale hele rejsens pris straks i forbindelse med din bestilling.

    4.2 Overholdes betalingsbetingelserne ikke, har Scandlines ret til at annullere din rejse uden varsel.

    4.3 Rejsens pris er beregnet på grundlag af de tariffer, afgifter og valutakurser, der var gældende på tidspunktet for fremsættelsen af Scandlines’ tilbud. Scandlines forbeholder sig derfor retten til inden afrejsedagen at foretage prisændringer, som skyldes ændringer i transportomkostninger (fx brændstofpriser), skatter, afgifter eller gebyrer (fx havneafgifter) eller valutakurser, som er anvendt til beregning af prisen for den pågældende rejse.

    Hvis for eksempel havneafgiften stiger med DKK 100, forhøjes rejsens pris tilsvarende.

    Du vil blive informeret om eventuelle prisstigninger snarest muligt og senest 20 dage før rejsedagen. Informationen vil ske skriftligt til den e-mailadresse, du angiver i forbindelse med din bestilling.

    4.4 Hvis skatter eller afgifter mv., som pålignes Scandlines direkte, og som er indregnet i rejsens pris, nedsættes eller bortfalder med virkning inden afrejsedagen, godtgør Scandlines dig det sparede beløb, såfremt beløbet er højere end DKK 100 pr. rejsedeltager.

    5 Rejseforsikring

    5.1 Du har mulighed for at tegne en rejseforsikring, som dækker udgifterne ved behandling og hjemtransport i tilfælde af ulykke eller sygdom i det omfang, den offentlige sygesikring ikke dækker. Scandlines har indgået et samarbejde med et forsikringsselskab vedrørende tegning af rejseforsikringer, og nærmere information om mulighed for tegning vil fremgå af Scandlines’ hjemmeside i forbindelse med bestilling af rejsen.

    6 Scandlines’ muligheder for at ændre og aflyse rejsen før afrejse

    6.1 Såfremt Scandlines vælger at ændre eller aflyse rejsen, informeres du hurtigst muligt herom. Du vil også blive informeret hurtigst muligt, hvis det inden afrejse viser sig, at Scandlines enten ikke kan levere de aftalte ydelser, eller at ydelserne vil være af ringere kvalitet end aftalt.

    6.2 Såfremt en ændring af din rejse medfører, at rejsens økonomiske værdi falder, har du ret til et forholdsmæssigt afslag i rejsens pris. Dette gælder dog ikke, såfremt ændringerne må anses for bagatelagtige.

    6.3 Såfremt Scandlines aflyser rejsen, uden at dette skyldes dine forhold, eller hvis det med sikkerhed kan forudses, at Scandlines vil misligholde aftalen væsentligt, har du ret til at ophæve aftalen og få dit fulde indbetalte beløb tilbage. Alternativt kan du vælge at deltage i en anden af Scandlines arrangeret pakkerejse, såfremt Scandlines uden uforholdsmæssige omkostninger eller tab kan tilbyde dette. Såfremt du vælger at deltage i en rejse af højere værdi, skal du betale prisforskellen – mens Scandlines tilbagebetaler prisforskellen, hvis du vælger at deltage i en rejse af lavere værdi.

    6.4 Hvis du lider et økonomisk tab, fordi Scandlines ikke kan opfylde de aftalte vilkår, eller som følge af, at rejsen bliver aflyst, har du krav på erstatning fra Scandlines, medmindre:

    i) Aflysningen skyldes, at antallet af tilmeldte til en rejse er mindre end et af Scandlines i markedsføringsmaterialet angivet minimum, og du har modtaget skriftlig meddelelse herom inden en i markedsføringsmaterialet angivet frist.

    ii) Aflysningen eller den manglende opfyldelse skyldes dine egne forhold.

    iii) Aflysningen eller den manglende opfyldelse skyldes en uvedkommende tredjemand, og dette ikke med passende omhyggelighed kunne have været forudset ved indgåelsen af aftalen, eller kunne være undgået eller afbødet af Scandlines eller nogen, Scandlines er ansvarlig for.

    iv) Aflysningen eller den manglende opfyldelse skyldes udefra kommende omstændigheder, som Scandlines eller nogen, Scandlines er ansvarlig for, ikke med passende omhyggelighed kunne have forudset ved aftalens indgåelse eller have undgået eller afbødet.

    6.5 Endvidere har du mulighed for erstatning i tilfælde af, at den manglende opfyldelse af aftalen angår egenskaber ved rejsen, som må anses for tilsikrede af Scandlines.

    7 Dine muligheder for at ændre og overdrage rejsen

    7.1 Du kan i udgangspunktet ikke ændre din rejse efter bestilling, medmindre andet fremgår af markedsføringsmaterialet.

    7.2 Du har mulighed for at overdrage rejsen til en anden, så længe vedkommende opfylder alle de i markedsføringsmaterialet og nærværende almindelige betingelser anførte betingelser for at deltage i rejsen, og så længe Scandlines informeres herom inden for 14 dage inden den aftalte afrejsedag, medmindre andet er angivet i markedsføringsmaterialet.

    7.3 Du skal i forbindelse med overdragelsen betale et ændringsgebyr på DKK 350 til Scandlines samt eventuelle ændringsgebyrer opkrævet fra Scandlines’ samarbejdspartnere.

    7.4 Overdragelse af rejsen er først gennemført, når Scandlines har bekræftet overdragelsen skriftligt til den 
    e-mailadresse, du har anført i forbindelse med din bestilling. 

    7.5 Du og den nye rejsedeltager, som du overdrager rejsen til, hæfter solidarisk for betaling af eventuelle restbeløb og for omkostningerne i forbindelse med overdragelsen.

    8 Dine muligheder for at afbestille rejsen

    8.1 Du har som udgangspunkt mulighed for at afbestille din rejse mod betaling af et passende vederlag til Scandlines, jf. nedenfor under pkt. 8.2. Såfremt Scandlines har begrænset afbestillingsret over for andre, der har forbindelse med rejsens gennemførelse, har Scandlines dog ret til at begrænse eller fravige din mulighed for afbestilling, hvilket i givet fald vil være oplyst i markedsføringsmaterialet.

    8.2 Såfremt du afbestiller din rejse, gælder følgende:

    i) Hvis du afbestiller senest 42 dage før den aftalte dag for afrejse, tilbagebetaler Scandlines det indbetalte beløb fratrukket DKK 350 i vederlag til Scandlines samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.

    ii) Hvis du afbestiller efter 42 men senest 28 dage før den aftalte dag for afrejse, har Scandlines ret til at beregne et vederlag på 50 % af rejsens pris, dog mindst DKK 1000 samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.

    iii) Hvis du afbestiller senere end 28 dage før den aftalte dag for afrejse, ved for sent fremmøde eller ved din udeblivelse uden afbestilling, har du ikke krav på tilbagebetaling af nogen del af din betaling. 

    8.3 Du har endvidere mulighed for at afbestille din rejse og få tilbagebetalt samtlige beløb, du har betalt i forbindelse med aftalen, hvis der inden for 14 dage før rejsens påbegyndelse på rejsemålet eller i umiddelbart nærhed heraf forekommer krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige smitsomme sygdomme eller lignende begivenheder. Dette gælder dog ikke, hvis du ved bestillingen kendte til den pågældende begivenhed, eller hvis begivenheden på det tidspunkt var almindeligt kendt.

    9 Afbestillingsforsikring

    9.1 Du har mulighed for at tegne en afbestillingsforsikring til dækning af, at du pga. sygdom eller lignende ikke har mulighed for at deltage i rejsen. Afbestillingsforsikring skal tegnes senest samtidig med betaling af rejsen, og kan ikke opsiges efterfølgende. Scandlines har indgået et samarbejde med et forsikringsselskab vedrørende tegning af afbestillingsforsikringer, og nærmere information om vilkår samt muligheden for tegning vil fremgå af Scandlines’ hjemmeside i forbindelse med bestilling af rejsen.

    10 Scandlines’ ansvar efter afrejse

    10.1 Hvis rejsen er mangelfuld, kan du kræve, at Scandlines afhjælper manglen. Dette gælder dog ikke, hvis afhjælpning vil påføre Scandlines uforholdsmæssige omkostninger eller væsentlig ulempe.

    10.2 Hvis Scandlines tilbyder at afhjælpe en mangel, og afhjælpningen sker inden for rimelig tid og uden omkostning eller væsentlig ulempe for dig, har du ikke mulighed for at kræve forholdsmæssigt afslag i prisen eller at hæve aftalen.

    10.3 Kan afhjælpning ikke kræves, jf. pkt. 10.1, eller afhjælper Scandlines ikke manglen inden for rimelig tid efter at have modtaget dit påkrav om afhjælpning, jf. pkt. 10.2, har du krav på et forholdsmæssigt afslag i prisen på rejsen.

    10.4 Hvis en betydelig del af de aftalte ydelser ikke kan leveres, eller hvis rejsen i øvrigt er behæftet med mangler, der medfører, at formålet med rejsen er væsentligt forfejlet, har du mulighed for at hæve aftalen. Hvis du hæver aftalen, har du i udgangspunktet krav på tilbagebetaling af samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen. Scandlines har dog ret til en godtgørelse svarende til den værdi, som rejsen må antages at have haft for dig.

    10.5 Hvis du hæver aftalen har du ret til at foretage den aftalte hjemrejse uden betaling. 

    10.6 Hvis du lider et økonomisk tab, fordi rejsen er mangelfuld, eller sker der skade på dig eller dine ting, har du krav på erstatning fra Scandlines, medmindre:

    i) Tabet eller skaden skyldes dine egne forhold.

    ii) Tabet eller skaden skyldes en uvedkommende tredjemand, og dette ikke med passende omhyggelighed kunne have været forudset ved indgåelsen af aftalen, eller kunne være undgået eller afbødet af Scandlines eller nogen, Scandlines er ansvarlig for.

    iii) Tabet eller skaden skyldes udefra kommende omstændigheder, som hverken Scandlines eller nogen, Scandlines er ansvarlig for, med passende omhyggelighed kunne have forudset ved aftalens indgåelse eller have undgået eller afbødet.

    10.7 Endvidere har du mulighed for erstatning i tilfælde af, at den manglende opfyldelse af aftalen angår egenskaber ved rejsen, som må anses for tilsikrede af Scandlines.

    10.8 Scandlines’ erstatningsansvar for så vidt angår færgetransporten er beløbsmæssigt begrænset i medfør af forordning (EF) nr. 392/2009 om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under søtransport af passagerer. Du finder nærmere information om forordningen og de heraf følgende beløbsmæssige begrænsninger for Scandlines’ erstatningsansvar på www.scandlines.dk.

    11 Dit ansvar

    11.1 Du skal kunne tage vare på dig selv eller sørge for at rejse med en ledsager, som kan assistere dig i nødvendigt omfang.

    11.2 Du er selv ansvarlig for at sørge for de til rejsen nødvendige pas, visa og vaccinationer.

    11.3 Såfremt du måtte blive syg, udsat for en ulykke eller lignende på rejsen, er du selv ansvarlig for eventuelle følger heraf, og du skal selv afholde alle udgifter til fx hospitalsophold og særlig hjemtransport, mv.

    11.4 Du er i forbindelse med din rejse forpligtet til at rette dig efter de anvisninger, som Scandlines eller andre, der har forbindelse med rejsens gennemførelse, giver. Du skal ligeledes respektere de ordensregler, som er fastsat af Scandlines eller andre, der har forbindelse med rejsens gennemførelse, herunder fx for ophold på hotel. Grov eller gentagen overtrædelse kan medføre, at rejsen afbrydes (fx ved bortvisning fra hotel), hvorefter du selv vil være ansvarlig for dit videre ophold og din hjemtransport, hvilket vil skulle ske for egen regning.

    11.5 Du er erstatningsansvarlig i overensstemmelse med almindelige erstatningsretlige regler for enhver skade, som du under rejsen måtte forvolde på ting og / eller personer.

    12 Reklamation

    12.1 Såfremt du ønsker at reklamere over en fejl eller mangel ved rejsen, skal dette ske inden for rimelig tid efter, at du har opdaget manglen, således at Scandlines har mulighed for at afhjælpe manglen. 

    12.2 Såfremt du ikke reklamerer inden for rimelig tid, mister du retten til at påberåbe dig manglen, undtagen hvis det godtgøres, at Scandlines har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt, eller hvis der er tale om personskade. Hvis der er tale om fejl og mangler, som ikke har kunnet afhjælpes under rejsen, skal du inden for 4 uger efter rejsens afslutning sende din reklamation til Scandlines på email: scandlines@scandlines.com. 

  • Fra 1. oktober 2020 kan 10-turskort ikke længere købes.

    Rejser du meget, anbefaler vi at blive medlem af vores fordelsprogram, SMILE. Når du køber Standard billetter og optjener SMILE point, har du allerede efter den 6. overfart point nok til en SMILE Point billet. Køber du Flex billetter, har du optjent nok til SMILE Point billetten efter den 3. overfart.

    Vilkår for 10-turskort:

    • Gyldig i 12 måneder fra købsdatoen
    • Kortet kan anvendes 1 gang pr. afgang
    • Opgradering til andre billettyper er ikke mulig
    • Check-in i havnen min. 15 minutter før afgang
    • Check-in i personlig betjent bane

    Indløsning af evt. restværdi kan ske imod et administrationsgebyr i overensstemmelse med lov om betalingstjenester og elektroniske penge (Betalingsloven) ved skriftlig henvendelse til Scandlines kundeservice på scandlines@scandlines.com.

Befordringsbetingelser

SMILE

  • Når du tilmelder dig SMILE programmet, accepterer du nedenstående medlemsvilkår for SMILE. De til enhver tid gældende vilkår kan findes på scandlines.dk.

    1. KORTUDSTEDER

    Din aftalepart og kortudsteder for SMILE medlemskort er Scandlines Danmark ApS (herefter ”Scandlines”).

    2. BESKRIVELSE AF SMILE

    SMILE kortet er et medlemskort uden kreditfunktion. SMILE programmet giver adgang til optjening af bonuspoint baseret på dine køb på www.scandlines.com og øvrige Scandlines’ hjemmesider med undtagelse af www.scandlines.se, i Scandlines’ billetkontorer, ombord på Scandlines’ færger og i Scandlines’ BorderShops, samt til specielle medlemsfordele og medlemstilbud hos Scandlines og Scandlines’ eventuelle samarbejdspartnere.

    3. MEDLEMSKAB

    SMILE kortet er gratis og kan erhverves af alle, der er fyldt 18 år (dog 20 år for personer bosat i Sverige). På anmodning fra Scandlines skal alder og bopæl kunne dokumenteres.

    SMILE-kortet er personligt og må ikke overdrages til andre. Det kan udelukkende erhverves af privatpersoner, og det gælder ikke for virksomheder. Et SMILE medlemskab forudsætter, at du har en e-mail, idet medlemskabet baseres på elektronisk kommunikation. SMILE kortet er først gyldigt, når det er aktiveret. Aktivering sker via registrering af et SMILE medlemskab til kortindehaveren. Registrering kan foretages på www.scandlines.dk/smile, i en SMILE boks om bord på en Scandlines-færge eller i en BorderShop i Rostock eller Puttgarden. 

    Det er også muligt at aktivere sit SMILE medlemskab ved at downloade Scandlines appen i Google Play eller App Store og logge ind med sine SMILE oplysninger.  

    4. MEDLEMSKABSNIVEAUER

    Der er to medlemskabsniveauer i SMILE programmet. Indgangsniveauet er SMILE. Medlemmer kan opgraderes til det højere niveau (SMILE+) i en periode på 12 måneder for 5000 points, hvilket medfører yderligere fordele og højere satser for optjening af point. Som SMILE+ medlem optjener du dobbelt point, når du handler ombord på vores færger og i BorderShop. På køb af billetter optjenes der ikke dobbelt point – uanset billettype. 

    Yderligere oplysninger om fordelene ved et SMILE+ medlemskab kan ses på www.scandlines.dk/smile. Såfremt et SMILE+ medlemskab ikke fornyes inden udgangen af 12-månedersperioden, bliver SMILE+ medlemskabet automatisk konverteret til et SMILE medlemskab. 

    5. OPTJENING AF POINT

    Der kan optjenes point på SMILE kortet ved ethvert køb foretaget online på www.scandlines.com og øvrige Scandlines-hjemmesider , i Scandlines’ billetkontorer, om bord på Scandlines’ færger og i Scandlines’ BorderShops. Der kan dog ikke optjenes point på køb af billetter til Helsingør-Helsingborg-ruten, billetter til gående, cykelbilletter, busbilletter, lastbilbilletter, magasiner, aviser og tobaksprodukter.

    De gældende satser for optjening af point for alle givne produkter kan til enhver tid findes på www.scandlines.dk/smile.

    Hvert point har en værdi af 0,01 DKK.

    Der optjenes point ud fra følgende model:
    0,5-1 point pr. 1 DKK på shopping (ombord på færgerne og i BorderShop)
    3 point pr. 1 DKK på Economy billetter og 1-dagsbilletter
    7 point pr. 1 DKK på Standard billetter
    10 point pr. 1 DKK på FLEX billetter.

    Der optjenes ikke point på gebyrer eller lignende. 

    Point optjenes ved forevisning af SMILE kortet i forbindelse med betaling eller automatisk ved køb foretaget på Scandlines’ hjemmesider, når du er logget ind som SMILE kunde. Se mere om efterregistrering af point i afsnit 8. Såfremt du ikke har medbragt dit SMILE kort, har du mulighed for at få udstedt et midlertidigt kort, som du kan forevise og optjene point på i forbindelse med betalingen. Efterfølgende kan du inden for 4 uger overføre point fra det midlertidige kort til dit SMILE kort. Point, optjent på et midlertidigt kort, er gyldige i 4 uger fra optjeningsdagen, hvorefter de bortfalder uden varsel.

    Du kan tjekke dine optjente SMILE point på www.scandlines.dk/smile.

    6. ANVENDELSE AF BONUSPOINT

    SMILE point kan enten anvendes til opgradering til et SMILE+ medlemskab, som beskrevet ovenfor under pkt. 4, eller som betaling ved køb af billetter, handel ombord på Scandlines’ færger, i Scandlines’ BorderShops eller hos vores eventuelle samarbejdspartnere.

    Point kan anvendes i kombination med kontant betaling med mindre andet er udtrykkeligt angivet.
    Du kan anmode om en kontant refusion af dine egne point i overensstemmelse med lov om betalingstjenester og elektroniske penge (Betalingsloven). Scandlines opkræver et kontant gebyr, der på nuværende tidspunkt er 100 kr. pr. kontant refusion. Billetter købt for point eller for en kombination af point og kontanter kan ændres og refunderes i henhold til de ændrings- og refunderingsregler, som gælder for den pågældende billettype.

    Ved refundering og ændring af billetter, købt for en kombination af point og kontant betaling, returneres de anvendte point forud for kontante beløb. 

    Der optjenes ikke point, når der anvendes SMILE point til et køb.

    SMILE Point billetten
    Som noget særligt kan man som SMILE medlem, når man når 20.000 point, købe en SMILE Point billet. For billetten gælder der nogle særlige vilkår: 

    - Billetten købes for 25.000 point og har en værdi af 549 DKK.
    - Billetten kan ikke ombookes, og der kan ikke tilkøbes afbestillingsservice.
    - Billetten kan refunderes inden for 24 timer i henhold til de gældende billetbetingelser.
    - Billetten kan kun købes online og præsenteres først for dig, når du har 20.000 eller flere point. 
    - Prisen på billetten gælder uanset sæson og uanset om det er til Gedser-Rostock eller Rødby- Puttgarden.
    - Der betales et indløsningsgebyr på 25 DKK for at købe billetten. Gebyret refunderes ikke ved evt. refundering. 
    - Hvis kunden har mellem 20.000 og 24.999 point, er det muligt at tilkøbe point. Se afsnit 7.

     

    SMILE Point returbilletten
    Hvis du har købt en SMILE Point billet, vil du også få mulighed for at købe en SMILE Point returbillet. For billetten gælder nedenstående vilkår:

    - Prisen på billetten er 549 DKK 
    - Billetten kan ikke ombookes og der kan ikke tilkøbes afbestillingsservice
    - Billetten kan refunderes inden for 24 timer i henhold til de gældende billetbetingelser
    - Billetten kan kun købes online og præsenteres kun for dig, hvis du har valgt en SMILE Point billet på udrejsen
    - Prisen på billetten gælder uanset sæson og uanset om det er til Gedser-Rostock eller Rødby- Puttgarden.

    7. KØB AF SMILE POINT

    Det er muligt at tilkøbe SMILE point i tre forskellige pakker, hvis du har mellem 20.000 og 24.999 point og gerne vil købe en SMILE Point billet. Point kan købes i følgende pakker:

    1.000 point = 75 DKK
    2.500 point = 125 DKK 
    5.000 point = 240 DKK

    Point kan kun købes via scandlines.dk eller scandlines.se. 
    Køb af point kan ikke fortrydes.  

    8. EFTERREGISTRERING AF SMILE POINT 

    Det er muligt at optjene SMILE point, selvom et køb er gennemført uden brug af dit SMILE kort. For efterregistrering af point gælder i så fald følgende vilkår:

    - Der skal sendes en e-mail med din e-mail adresse samt et billede af den pågældende bon til smile@scandlines.com
    - Henvendelsen til kundeservice skal være rettet inden for en uge efter købsdato
    - Ved efterregistrering af point ved køb ombord på færgerne og i BorderShop optjenes der 0,5 point pr. 1 DKK 
    - Der kan maks. anmodes om efterregistrering af point 3 gange pr. kalenderår.

    9. GYLDIGHED OG FORÆLDELSE AF POINT

    Point, der er optjent inden aktivering af SMILE kortet, jf. pkt. 3, er kun gyldige, såfremt aktivering og registrering foretages inden for 4 uger efter tidspunktet for optjening.

    Endvidere vil optjente point forældes, såfremt de ikke er brugt inden for 24 måneder fra tidspunktet for det respektive points optjening. Det er dog muligt at forlænge pointenes levetid ved enten at bruge SMILE kortet ombord på færgerne, i BorderShop eller ved at købe en billet, hvor SMILE kortet anvendes. Hvis SMILE kortet bruges inden for de gældende points levetid, så forlænges alle point på kontoen med 24 måneder. 

    10. ANDRE FORDELE

    Foruden muligheden for optjening af point giver SMILE og SMILE+ medlemskaberne en række yderligere fordele. De til enhver tid gældende fordele er nærmere beskrevet på www.scandlines.dk/smile.

    11. UDMELDELSE OG OPHØR AF SMILE PROGRAM OG MEDLEMSKAB

    Du kan til enhver tid melde dig ud af SMILE programmet ved skriftligt at meddele dette til Scandlines. E-mail eller fax er tilstrækkeligt. Ved udmeldelse, når der ikke er tale om omstændigheder omfattet af pkt. 9, bevarer dine optjente point deres gyldighed i en periode på seks måneder efter modtagelsen af udmeldelsen, medmindre tidligere udløb sker i henhold til pkt. 9. I tilfælde af udmeldelse er du forpligtet til at tilintetgøre SMILE kortet eller tilbagelevere det til Scandlines, når der ikke længere er gyldige point tilknyttet kortet.
    Såfremt du sletter din SMILE konto, ophører dit medlemskab automatisk, og du vil herefter ikke kunne bruge dit SMILE kort. Samtidigt vil du miste alle optjente point, som er registreret og/eller forbundet til dit SMILE kort, ligesom du skal tilbagelevere dit SMILE kort til Scandlines eller tilintetgøre kortet straks efter sletning af dine data.

    Endvidere ophører dit medlemskab automatisk 12 måneder efter dine SMILE-point er forældet (se afsnit. 9) 
    Scandlines kan når som helst med 2 måneders varsel ophæve SMILE programmet. Hvis Scandlines vælger at ophæve SMILE programmet udløber optjente point samtidigt med SMILE programmets ophør. Meddelelse herom sendes til medlemmerne via e-mail samt oplyses på www.scandlines.com.

    Såfremt SMILE må ophøre som følge af lovgivning, retsafgørelse, påbud herom fra offentlige myndigheder eller lignende, vil SMILE ophøre øjeblikkeligt uden forudgående meddelelse herom, og optjente point vil udløbe samtidigt hermed, uden at dette udløser nogen form for kompensation fra Scandlines.

    12. MISBRUG OG EKSKLUDERING

    Scandlines forbeholder sig ret til permanent at ekskludere et medlem fra SMILE programmet i tilfælde af misbrug af medlemskabet. I sådanne tilfælde vil hidtil optjente, men ubrugte, point på medlemmets konto blive slettet samtidigt med at ekskluderingen meddeles medlemmet. I tilfælde af misbrug kan Scandlines nægte medlemmet adgang til Scandlines og Scandlines koncernforbundne selskabers* forretningssteder.

    Eksempler på misbrug kan være: Ulovlig opførsel som bedrageri eller forsøg herpå, uacceptabel opførsel over for Scandlines og Scandlines koncernforbundne selskaber*, Scandlines samarbejdspartnere, ansatte eller passagerer, overtrædelse af nærværende medlemsvilkår eller øvrig opførsel, som af Scandlines betragtes som umoralsk eller uetisk.

    Scandlines forbeholder sig desuden retten til at annullere indsamlingen af point relateret til en aflyst booking eller i forbindelse med medlemmets upassende brug af medlemskabet.

    I tilfælde af ekskludering er medlemmet forpligtet til at udlevere SMILE kortet til Scandlines på forlangende eller til at returnere SMILE kortet til Scandlines hurtigst muligt.

    13. MISTEDE KORT

    Såfremt du mister dit SMILE kort, eller dette bliver stjålet, bedes du hurtigst muligt spærre kortet på www.scandlines.dk/smile samt ansøge om et nyt kort. Point, der i mellemtiden, er blevet brugt fra et stjålet eller tabt SMILE kort, anses for at være brugt og vil ikke blive refunderet. 

    Det er altid muligt at finde sit SMILE kort, ved at downloade Scandlines appen i enten Google Play eller App Store (kræver login). 

    14. PERSONOPLYSNINGER

    Scandlines, herunder relevante selskaber indenfor Scandlines koncernen*, er ansvarlig for, at håndtering af dine personoplysninger sker i overensstemmelse med bestemmelserne i de relevante og gældende ufravigelige regler vedrørende beskyttelse of personoplysninger og i overensstemmelse med vores Persondatapolitik, som du kan finde på www.scandlines.dk/persondata. Scandlines og relevante selskaber inden for Scandlines koncernen* er dataansvarlig i henhold til de gældende regler om beskyttelse af personoplysninger.

    15. ØVRIGE BETINGELSER

    Alle produkter og tjenester indeholdt i SMILE og/eller som er betalt helt eller delvist med point, er omfattet af de gældende regler og betingelser, som finder anvendelse for det pågældende produkt/tjeneste. For rejser købt for point gælder således Scandlines befordringsbestemmelser og salgsbetingelser, som kan findes på www.scandlines.com. 

    Scandlines forbeholder sig retten til på et hvilket som helst tidspunkt samt efter eget skøn at ændre disse medlemsvilkår med to måneders varsel. Scandlines vil i tilfælde af væsentlige ændringer informere dig per e-mail. Sådanne ændringer betragtes som godkendt af dig, såfremt du fortsætter med at bruge dit SMILE kort, efter at du har modtaget meddelelse herom, eller såfremt du ikke har indgivet en skriftlig indsigelse senest en måned efter, at du modtog meddelelse herom fra Scandlines. Disse konsekvenser vil også fremgå af den meddelelse, du modtager vedrørende ændringer. Såfremt du ikke kan acceptere ændringerne, vil dit medlemskab blive bragt til ophør i henhold til punkt 9 første afsnit. De nye regler vil dog fortsat gælde for de point, som du måtte have, og som bevarer deres gyldighed i 6 måneder efter udmeldelse i henhold til punkt 11. 

    Såfremt en eller flere af bestemmelserne i medlemsvilkårene erklæres ugyldige af en kompetent myndighed eller retsinstans, vil en sådan ugyldighed ikke berøre gyldigheden af de øvrige bestemmelser i disse medlemsvilkår. 

    Disse medlemsvilkår erstatter alle tidligere udgaver af medlemsvilkår for SMILE. 

    16. LOVVALG

    Enhver uenighed eller tvist udspringende af- eller med relation til nærværende medlemsvilkår skal afgøres ved de danske domstole efter dansk ret. 

    *Scandlines Danmark ApS, Scandlines Catering ApS, Scandlines Deutschland GmbH, Scandlines Bordershop Rostock GmbH og Scandlines Bordershop Puttgarden GmbH.

    Februar 2021

     

Andre betingelser

  • Scandlines Danmark ApS har ophavsret til alt materiale, der publiceres på vores hjemmeside. Materialet må ikke distribueres eller reproduceres uden tilladelse.

    Der må frit linkes til information på vores hjemmeside.

    ”Dybe links” er også tilladt, kontakt evt. scandlines@scandlines.com for direkte links.

  • Informationen på hjemmesiden opdateres løbende, men fejl kan forekomme. Scandlines er ikke ansvarlig for direkte eller indirekte tab som følge af brug af information på vores hjemmeside.
    Link til 3. mands servere er uden ansvar for Scandlines, ligesom indholdet af 3. mands server uden ansvar for Scandlines.
    Download af dokumenter fra Scandlines hjemmeside sker på brugerens eget ansvar.
    Ovenstående er gældende medmindre andet følger af dansk rets almindelige regler.

  • Ved at benytte denne webside accepterer du Scandlines' Salgs- og leveringsbestemmelser.
    Indholdet opdateres efter behov, for at man som kunde altid ved hvilken information vi indsamler og hvorfor.
    Scandlines forbeholder sig retten til når som helst at ændre, tilføje eller fjerne dele af dokumentet. Besøg derfor disse sider og kontroller om noget er ændret.
    Hvis du fortsætter med at benytte Scandlines webside efter at ændringer er foretaget på denne side, godkender du dermed ændringerne.
    Ved at bestille og/eller betale en billet på Scandlines.dk accepterer du samtidig, at Scandlines benytter dine personoplysninger som angivet i Salgs- og leveringsbestemmelserne.

  • Scandlines Danmark ApS
    Havneholmen 25, 8. sal.
    1561 København V
    Danmark

    Tel: +45 33 15 15 15
    Fax: +45 72 68 60 58
    E-mail: scandlines@scandlines.com

    Registrering
    Hjemsted: København, CVR 18605600

    Formand for tilsynsrådet
    Frans Rossen 

    Direktion
    Søren Poulsgaard Jensen (adm. dir.)

  • Informationen på hjemmesiden opdateres løbende, men fejl kan forekomme. Scandlines garanterer ikke, at informationen på hjemmesiden altid er aktuel, korrekt og/eller fuldstændig.
    Scandlines forbeholder sig endvidere retten til at implementere ændringer eller korrektioner i de givne oplysninger.
    Scandlines er ikke ansvarlig for direkte eller indirekte tab som følge af brug af information på vores hjemmeside.
    Download af dokumenter fra Scandlines hjemmeside sker på brugerens eget ansvar
    Link til 3.mands servere er uden ansvar for Scandlines, ligesom indholdet af 3. mands server er uden ansvar for Scandlines.
    Scandlines Danmark ApS har ophavsret til alt materiale, der publiceres på vores hjemmeside.
    Materialet må ikke distribueres eller reproduceres uden tilladelse.

  • Forordning (EF) Nr. 1177/2010

    Information

     

    i henhold til artikel 23, stk. 1 i EU-forordning nr. 1177/2010:

     

    Rettigheder for handicappede og bevægelseshæmmede

    For at

    • opfylde gældende sikkerhedskrav eller
    • hvis passagerskibets konstruktion eller havnens infrastruktur og udstyr, herunder havneterminaler, gør det umuligt at bringe vedkommende om bord eller fra borde eller befordre vedkommende på en sikker eller operationelt gennemførlig måde,

    kan transportører, rejseagenter og rejsearrangører nægte at foretage en reservation til eller udstede eller på anden måde levere en billet til en handicappet eller bevægelseshæmmet eller tage vedkommende om bord.

    Transportørers og terminaloperatørers ydelse af assistance til handicappede og bevægelseshæmmede i henhold til artikel 10 i EU-forordning nr. 1177/2010 forudsætter, at

    • der foreligger en bekræftet reservation til overfarten, og
    • transportøren eller terminaloperatøren får besked om den pågældendes behov for assistance senest 48 timer, før der er behov for den, og
    • den handicappede eller bevægelseshæmmede møder op i havnen eller på det angivne sted på det tidspunkt, transportøren skriftligt har angivet, og som højst må være 60 minutter før det offentliggjorte indskibningstidspunkt, eller
    • senest 60 minutter før afgangstidspunktet i henhold til fartplanen, hvis der ikke er angivet noget indskibningstidspunkt.

     

    Rettigheder for samtlige passagerer ved rejseafbrydelse

    1.                   Forsinkelse med mere end 90 minutter eller aflysning:

    a)  Assistance: Gratis snacks, måltider eller forfriskninger i rimeligt forhold til ventetiden, forudsat at de forefindes eller kan leveres på rimelige vilkår.

                          Krav på assistance eksisterer dog ikke:

    • for passagerer med åbne billetter, så længe afgangstidspunktet ikke er angivet, eller
    • for passagerer, som blev underrettet om forsinkelsen eller aflysningen inden billetkøbet, eller
    • hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldes passagerens fejl.

    b) Omlægning af rejsen uden ekstraomkostninger under sammenlignelige betingelser til det endelige bestemmelsessted ifølge befordringskontrakten ved førstgivne lejlighed, eller

    c) tilbagebetaling af billetprisen og, hvis det er relevant, en gratis returrejse til afgangsstedet ifølge befordringskontrakten ved førstgivne lejlighed.

     

    Krav på omlægning af rejsen, tilbagebetaling af billetprisen eller gratis returrejse eksisterer dog ikke:

    • for passagerer med åbne billetter, så længe afgangstidspunktet ikke er angivet.

     

    2. Forsinkelse eller aflysning, der kræver en eller flere overnatninger eller et længere ophold end, hvad passagererne havde til hensigt:

    a) som under 1. a), og

    b) i det omfang det er praktisk gennemførligt, gratis egnet indkvartering om bord eller på land samt befordring mellem havneterminalen og indkvarteringsstedet. Disse krav foreligger ikke, hvis

    • forsinkelsen eller aflysningen skyldtes vejrforhold.

    De samlede udgifter til indkvartering på land kan begrænses til 80 EUR pr. nat for hver passager i højst tre nætter.

    c) som under 1. b), eller

    d) som under 1. c).

    Samtlige nævnte krav eksisterer dog ikke:

    • for passagerer med åbne billetter, så længe afgangstidspunktet ikke er angivet, eller
    • for passagerer, som blev underrettet om forsinkelsen eller aflysningen inden billetkøbet, eller
    • hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldes passagerens fejl.

     

    3. Forsinket ankomst til det endelige bestemmelsessted:

    Ved forsinket ankomst til det endelige bestemmelsessted på mindst 1 time i tilfælde af rejser, der ifølge fartplanen varer op til 4 timer, har passageren ret til en kompensation på mindst 25 % af billetprisen. Udgør forsinkelsen det dobbelte af de anførte tidsrum, er kompensationsbeløbet på 50 % af billetprisen.

    Krav på kompensation eksisterer dog ikke:

    • for passagerer med åbne billetter, så længe afgangstidspunktet ikke er angivet, eller
    • for passagerer, som blev underrettet om forsinkelsen eller aflysningen inden billetkøbet, eller
    • hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldtes vejrforhold, eller
    • hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldtes usædvanlige omstændigheder.

     

     

    Den fulde forordning kan ses her.

     

     

    Yderligere oplysninger:

    Yderligere oplysninger om EU-forordning nr. 1177/2010 fås hos det kompetente nationale håndhævelsesorgan, som kan kontaktes på telefon 00 800 67 89 10 11 eller pr. e-mail: mail@europe-direct.cec.eu.int eller mail@europe-direct.ec.europa.eu

     

    Søfartsstyrelsen
    Carl Jacobsens Vej 31
    DK-2500 Valby
    Tlf.: 91 37 60 00
    Fax: 91 37 60 01
    E-mail: sfs@dma.dk


    Kystdirektoratet
    Højbovej
    DK-7620 Lemvig
    Tlf.: +45 99 63 63 63
    E-mail: kdi@kyst.dk 

  • Forordning (EF) Nr. 392/2009

    Resumé af bestemmelserne om passagerers rettigheder ved ulykker under søtransport[1]

     [Transportøren skal som minimum afgive disse oplysninger til passagererne før eller ved afrejsen såfremt denne forordning gælder for transporten. Resuméet er ikke retligt bindende]

    Forordning (EF) Nr. 392/2009 om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under [sø]transport af passagerer træder i kraft i EU- og EØS-staterne[2] den 31. december 2012.  Den indeholder visse bestemmelser fra Athen Konventionen af 1974 (som ændret ved 2002-protokollen) angående søtransport af passagerer og deres bagage.

    Forordningen finder anvendelse på alle transportører inden for international transport, herunder transport mellem EU medlemsstater, og visse typer indenlandsk transport, hvis:

    - skibet fører en medlemsstats flag eller er registreret i en medlemsstat, eller

    - transportkontrakten er indgået i en medlemsstat, eller

     

    - afgangs- og/eller bestemmelsesstedet ifølge transportkontrakten ligger i en medlemsstat.

     

    Den dækker transportørens erstatningsansvar for så vidt angår passagerer, deres bagage og deres køretøjer samt bevægelseshjælpemidler i tilfælde af ulykker. 

    Denne forordning berører ikke transportørers ret til at begrænse deres ansvar for ulykker i henhold til den Internationale Konvention om Begrænsning af Ansvaret for Søretslige Krav af 1976, som ændret ved 1996-protokollen i dens seneste version.

    Ulykker i henhold til forordningen omfatter både 'søulykker'[3] og 'andre tabsforvoldende hændelser end søulykker' under transporten.

     

    PASSAGERERS RETTIGHEDER

     

    Ret til erstatning ved død eller tilskadekomst

    Søulykke: passageren har ret til erstatning fra transportøren eller transportørens forsikringsselskab på op til 250.000 SDR[4] i hvert tilfælde, med undtagelse af omstændigheder som transportøren ikke er herre over (dvs. krigshandlinger, naturkatastrofer, tredjemands handlinger). Erstatningen kan beløbe sig til 400.000 SDR, medmindre transportøren beviser at ulykken skete uden fejl eller forsømmelighed fra hans side.

    Anden tabsforvoldende hændelse end søulykke: passageren har ret til erstatning fra transportøren eller transportørens forsikringsselskab på op til 400.000 SDR, hvis han eller hun beviser at hændelsen skyldes fejl eller forsømmelighed fra transportørens side.

     

    Ret til erstatning ved bortkomst eller beskadigelse af håndbagage

    Søulykke: passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 2.250 SDR, medmindre transportøren beviser, at ulykken skete uden transportørens fejl eller forsømmelighed.

    Anden tabsforvoldende hændelse end søulykke: passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 2.250 SDR, hvis han eller hun beviser, at den tabsforvoldende hændelse skyldes fejl eller forsømmelighed fra transportørens side.

      

    Ret til erstatning ved bortkomst eller beskadigelse af anden bagage end håndbagage

    Passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 12.700 SDR (køretøjer, herunder bagage, der transporteres i eller på køretøjet) eller 3.375 SDR (anden bagage), medmindre transportøren beviser, at den tabsforvoldende hændelse skete uden fejl eller forsømmelighed fra hans side.

     

    Ret til erstatning ved bortkomst eller beskadigelse af værdigenstande

    Passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 3.375 SDR for tab, bortkomst eller beskadigelse af penge, værdipapirer, guld, sølvtøj, juveler, smykker og kunstgenstande, men alene såfremt disse værdigenstande efter aftale er blevet deponeret hos transportøren med henblik på opbevaring.

     

    Bevægelseshæmmede passagerers ret til erstatning ved bortkomst eller beskadigelse af bevægelseshjælpemidler eller andre specifikke hjælpemidler

    Søulykke: passageren har ret til erstatning fra transportøren svarende til genanskaffelsesværdien for det pågældende hjælpemiddel eller udgifterne til reparation, medmindre transportøren beviser, at ulykken skete uden fejl eller forsømmelighed fra hans side.

    Andre tabsforvoldende hændelser end søulykker: passageren har ret til erstatning fra transportøren svarende til genanskaffelsesværdien for det pågældende hjælpemiddel eller udgifterne til reparation, hvis han eller hun beviser, at hændelsen skyldes fejl eller forsømmelighed fra transportørens side.

     

      

    Ret til forskudsbetaling i tilfælde af en søulykke

    I tilfælde af død eller tilskadekomst har passageren eller en anden erstatningsberettiget person ret til en forskudsbetaling til dækning af de øjeblikkelige økonomiske behov. Forskudsbetalingen skal beregnes på grundlag af det lidte tab eller skaden og skal foretages inden for 15 dage. Ved dødsfald skal dette beløb være mindst 21.000 EUR.

     

    PROCEDURER OG ØVRIGE FORHOLD

     

    Skriftlig anmeldelse

    I tilfælde af beskadigelse af håndbagage eller anden bagage skal passageren skriftligt anmelde skaden til transportøren rettidigt[5]. I modsat fald vil passageren miste retten til erstatning.

     

    Frist for udøvelse af passagerrettigheder

    Generelt skal erstatningssøgsmål indledes ved den kompetente domstol inden for et tidsrum på to år. Tidspunktet, som forældelsesfristen regnes fra, afhænger af skadens art.

     

    Undtagelser fra erstatningsansvar

    Transportørens erstatningsansvar kan reduceres, hvis han beviser at en passagers død eller tilskadekomst eller bortkomst eller beskadigelse af passagerens bagage skyldes passagerens egen fejl eller forsømmelighed, eller at dette var en medvirkende årsag.

    De forskellige erstatningsgrænser gælder ikke, hvis det bevises at skaden skyldes en handling fra transportørens, en ansats, agents eller undertransportørs side foretaget i den hensigt at forårsage en sådan skade eller med viden om at en sådan skade sandsynligvis ville opstå.

    --------------------------------------------------------------------------------------------

    [1] Resuméet er udarbejdet i overensstemmelse med artikel 7 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 392/2009 af 23. april 2009 (EUT L 131, 28.5.2009, s. 24) om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under søtransport af passagerer.

    [2] Forordningen finder anvendelse på EØS-stater i overensstemmelse med Det Blandede EØS-udvalgs Afgørelse Nr. 17/2011 (EUT L 171,

    30.6.2011, s. 15), efter de pågældende EØS-stater har indgivet de relevante meddelelser.

    [3] I nærværende forordning omfatter 'søulykke': skibbrud, kæntring, kollision eller stranding, eksplosion eller brand om bord eller skibsfejl. Alle øvrige tabsforvoldende hændelser under transporten forstås i nærværende resumé som 'andre tabsforvoldende hændelser end søulykker'.

    [4] Tab eller skade som følge af en ulykke beregnes på grundlag af "regningsenheder", dvs. "Særlige Trækningsrettigheder" (SDR) som de medlemsstater, der er medlem af den Internationale Valutafond (IMF), har hos IMF (alle EU-medlemsstater). Oplysninger og omregningssatser for SDR kan fås på: http://www.imf.org/external/np/exr/facts/sdr.htm og Den 26. november 2012 var 1 SDR = 1,18 EUR

    [5] Ved åbenbar beskadigelse skal skriftlig anmeldelse indgives før eller på tidspunktet for frabordestigning for håndbagage, og før eller på tidspunktet for udlevering for anden bagage. Ved beskadigelse af bagage, som ikke er åbenbar, eller ved bortkomst af bagage skal skriftlig anmeldelse indgives senest 15 dage efter frabordestigning eller udlevering (eller planlagt udlevering i tilfælde af bortkomst).

Klagemuligheder og toldregler

  • Er du mod forventning ikke tilfreds med en vare eller tjenesteydelse, har du flere muligheder for at klage.

    Start med at kontakte os

    Vi gør altid vores bedste for at give dig en god tur, men hvis du mod forventning ikke er tilfreds med en vare eller tjenesteydelse, hører vi gerne fra dig.

    Send en mail til scandlines@scandlines.com og fortæl om din oplevelse, og vi vil forsøge at finde en løsning.

    Skulle vi ikke være i stand til at løse sagen, kan du klage til to forskellige myndigheder.

    Klag til Nævnenes Hus

    Via klageportalen på naevneneshus.dk kan du indsende en klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os til Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg.

    Klag til EU-Kommissionen

    Klag via EU-Kommissionens online klageportal. Denne portal er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Når du indgiver en klage, skal du angive vores mailadresse: scandlines@scandlines.com.

  • Når du grænsehandler på færgen eller i BorderShop i Puttgarden og Rostock skal du altid overholde toldreglerne.

    Ifølge toldreglerne kan du afgiftsfrit tage varer, der er købt i et EU-land, med til Danmark, så længe varerne er købt til eget brug. Det gælder alle varer inklusiv tobak, spiritus, øl og vin.

    Ved eget brug forstås, at det kun er dig, medlemmer af din husstand eller dine private gæster, der bruger varerne.

    Køb af toldfri tobak ombord er dog begrænset og kan kun ske mod forevisning af voucher.

    Varerne må ikke give anledning til formodning om, at indkøbet sker af erhvervsmæssige grunde. Som forbruger skal du derfor kunne sandsynliggøre, at varerne er til eget brug. Ved tvivlspørgsmål træffer Skat den endelige afgørelse.

    Læs mere om toldregler, vejledninger og vurdering af, om varer er til eget brug på skat.dk.

Sociale medier og Facebook-konkurrencer

  • Husregler for Scandlines og BorderShops sociale medier

    Regler for god tone på Scandlines og BorderShops sociale medier:

    Hos Scandlines og BorderShop vil vi gerne i dialog om vores produkter, services og aktiviteter. Du er meget velkommen til at stille spørgsmål, komme med forslag, poste billeder og give din mening til kende om Scandlines og BorderShop-relaterede emner. Vi tager imod både ris og ros, du skal blot huske at holde en ordentlig tone i dine kommentarer og opslag herinde.

    For at sikre at vores sociale profiler er rare steder at være for alle, så er der nogle regler, som vi vil bede dig om at overholde, når du kommenterer eller laver opslag. Bemærk venligst, at opslag eller kommentarer, der ikke overholder nedenstående regler kan eller vil blive slettet uden varsel.

    Men det er faktisk ret simpelt:

    • Tal pænt
    • Vis hensyn til hinanden
    • Vær konstruktiv
    • Lad være med at nedgøre andre eller deres holdninger

    Husk: Du er selv ansvarlig for dit opslag eller kommentar, og det er dit ansvar, at du ikke krænker andres rettigheder ved f.eks. at dele opslag eller billeder, som du ikke har ophavsret til. Hold en sober tone og hav respekt for hinanden og hinandens holdninger. Dit opslag eller kommentar må ikke være anstødeligt over for grupper eller enkeltpersoner (hverken pga. køn, handicap, seksuel orientering, race, religion m.m.).

    Vi tillader ikke opslag eller kommentarer, der:

    • Faktuelt er forkerte eller vildledende i forhold til virkeligheden
    • Har anstødeligt eller krænkende sprogbrug
    • Er nedladende, hadefulde, spam, skrevet af falske profiler eller chikanerer andre
    • Reklamerer for produkter eller services, som ikke er Scandlines eller BorderShop-relaterede
    • I overdreven grad er gentagelser af samme kommentarer

     

    Vi forbeholder os ret til at skjule eller slette opslag eller kommentarer, som:

    • Overtræder vores regler
    • Er i strid med gældende lovgivning
    • Er faktuelt forkerte eller vildledende i forhold til fakta
    • Har karakter af spam
    • Er chikane mod navngivne eller genkendelige personer eller opslag
    • Er skrevet af en falsk profil
    • Er reklame for virksomheder, produkter og services, der ikke er Scandlines og BorderShop-relaterede

     

     

    Vi forbeholder os ret til at blokere en bruger uden varsel, hvis denne bryder reglerne groft eller gentagne gange.

    Husk, at vores sociale medier er offentlige sider, hvor alle besøgende kan se dit opslag eller kommentar. Del ikke personfølsomme eller private oplysninger som mailadresse eller telefonnummer. Vi kan fjerne et opslag eller en kommentar, hvis vi vurderer, at indholdet er personfølsomt.

    Vi overvåger løbende, hvad der bliver kommenteret og skrevet, og vi monitorerer igangværende dialoger på opslag m.m. for at sikre, at de sker i en god tone, der stemmer overens med vores retningslinjer.

    Det er alene Scandlines og BorderShop, der vurderer om et opslag eller en kommentar overholder husreglerne for vores sociale profiler, som de er gengivet ovenfor.

    Støder du på noget, du mener, overskrider vores regler, er du velkommen til at sende os en besked.

    Vi bestræber os på at svare på opslag, kommentarer og beskeder hurtigst muligt, men de kan til tider kræve en vis svartid. Det håber vi, du har forståelse for. Vores faste redaktionstider er mandag til fredag fra 9-15.

    Tak fordi du taler pænt og tager hensyn, når du er på besøg hos os.

     

  • Generelle betingelser og vilkår for Facebook-konkurrencer

    Hvordan vinder du? 

    For at deltage i konkurrencen skal du angive dit svar i konkurrenceopslaget på Facebook, og ikke herunder i konkurrencereglerne. Efter konkurrencens afslutning findes vinderen ved lodtrækning blandt alle kommentarer eller blandt alle rigtige svar, hvis konkurrencen angår et spørgsmål. Du kan kun deltage i hver konkurrence én gang. 

    Hvem kan deltage?

    For at deltage skal du have en Facebook profil. Det er gratis at oprette en profil på Facebook, og du kan til hver en tid slette din profil igen. Du skal være fyldt 18 år og have bopæl i Danmark for at deltage i konkurrencen. Medarbejdere i Scandlines og deres husstande kan ikke deltage i konkurrencen. Deltagere der forsøger at snyde i konkurrencen f.eks. ved brug af falsk navn, Facebookprofil eller lignende udelukkes fra konkurrencen. 

    Dette skal du også vide:

    Konkurrencen arrangeres af Scandlines Danmark ApS, Havneholmen 25, 8 sal, 1561 Danmark. Konkurrencen er ikke tilknyttet, administreret, godkendt eller sponsoreret af Facebook Inc. I forbindelse med din deltagelse i konkurrencen indsamler og behandler Scandlines Danmark ApS som dataansvarlig en række personoplysninger om dig, herunder dit navn og e-mailadresse.

    Brug af personoplysninger

    Vi behandler kun de personoplysninger, der er nødvendige for din deltagelse i konkurrencen.  De oplysninger, der afgives i forbindelse med konkurrencen, vil kun blive brugt i denne sammenhæng og vil ikke blive videregivet til tredjepart, medmindre du vinder konkurrencen og dit navn bliver offentliggjort i kommentarfeltet under konkurrencen på Facebook.

    Det juridiske grundlag for vores indsamling og behandling af dine personoplysninger er vores og dine legitime interesser (jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f) i at kunne kontakte dig, i tilfælde af at du har vundet konkurrencen. Vi opbevarer dine personoplysninger indtil du har brugt din gevinst.

    Du vil som deltager i konkurrencen via Facebook udelukkende få tilsendt meddelelser om resultatet af konkurrencen. Du kan få yderligere oplysninger om de personoplysninger, som Scandlines opbevarer og behandler om dig, samt få udleveret en kopi ved at kontakte os på compliance@scandlines.com med meddelelse herom.

    Du kan herudover altid gøre indsigelse mod Scandlines’ behandling af dine personoplysninger, gøre brug af din ret til dataportabilitet samt anmode om rettelse, sletning af dine personoplysninger eller begrænsning af vores behandling af dine personoplysninger. Hvis du ønsker at gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger, eller hvis du ønsker at få dine personoplysninger berigtiget, kontakt venligst compliance@scandlines.com med meddelelse herom. Hvis du ønsker at klage over Scandlines’ behandling af dine personoplysninger, kan du kontakte Datatilsynet. 

    Præmie

    Præmien i den givne konkurrence samt præmieværdi fremgår af konkurrenceopslaget på Facebook, som du deltager i. Scandlines afholder alle præmieafgifter. Præmien kan ikke overdrages, ombyttes til kontanter eller andre varer.

    Tidsforløb

    I konkurrenceopslaget på Facebook, vil du kunne se hvornår konkurrencen er slået op og hvor længe den er gældende. Vinderen offentliggøres i kommentarfeltet under konkurrencen på Facebook senest 2 dage efter endt konkurrence.

    Vinder

    Vinderen får direkte besked på Facebook. Navnet offentliggøres i kommentarfeltet under konkurrencen på Facebook, og vi forbeholder os retten til at offentliggøre navnet på vinderen på Scandlines’ Facebookside. For at kunne modtage præmien, skal vinderen, når vedkommende offentliggøres i kommentarfeltet, oplyse: fulde navn, e-mail og mobilnummer i en privatbesked til Scandlines Facebookside. Reagerer vinderen ikke inden for 3 dage på vores besked, udtrækkes der en ny vinder, og samme procedure gælder. Præmien vil blive sendt elektronisk til vinderen via Facebook eller e-mail.

  • Vinderne af vores konkurrencer bliver offentliggjort på scandlines.dk/konkurrencevindere.