I dag sejler vi med hybridfærger, der forurener betydeligt mindre end almindelige færger. Men vores mål er at sejle emissionsfrit med batteridrevne færger – altså helt elektrisk – om nogle få år.
Vi reducerer vores elforbrug konstant
I øjeblikket har vi fokus på løbende at reducere vores elforbrug per overfart. Vi investerer i energieffektivisering og justeringer i driften, der fører til store energibesparelser.
På den cirka 18,5 kilometer lange rute Rødby-Puttgarden har Scandlines siden åbningen af ruten i 1963 forbedret sit koncept for trafikmaskinen til perfektion. Én afgang hver halve time i hver retning, 24 timer i døgnet, 365 dage om året – det bliver til over 35.000 afgange årligt. Derfor har selv små justeringer stor effekt.
Overfarten tager kun 45 minutter, og losning og lastning kan klares på 15 minutter. Det er dermed den hurtigste og mest effektive rute fra Skandinavien til det europæiske fastland – og snart kan den også blive den mest miljørigtige.

Samarbejde med miljøorganisation
Scandlines har gennem en årrække samarbejdet med den tyske miljøorganisation NABU (Naturschutzbund Deutschland).
Samarbejdet har resulteret i en løbende udvikling af rederiets grønne initiativer.
NABU rådgiver Scandlines om tiltag, der skal gøre virksomheden endnu grønnere. Ud over tiltag i forbindelse med selve færgedriften er der også tiltag på områder som etablering af grønne områder til flora og fauna samt energiforsyning.
NABU har blandt andet rådgivet Scandlines i forbindelse med omstillingen fra traditionel dieseldrift til hybriddrift, og målet for begge parter er emissionsfri færgedrift.
Zero emission ligger kun få år ud i fremtiden
Strømmængden, færgen skal bruge, er stor, og færgen skal kunne lades i løbet af de blot 15 minutter, den ligger i havn.
Rent teknisk kan det lade sige gøre – det uafhængige analyseinstitut DNV har vurderet vores planer og bekræftet, at ren eldrift er mulig om nogle få år.
Projektet er i fuld gang
Vi er i tæt dialog med samarbejdspartnere inden for levering af strøm, lagring og overførelse, samt har en god dialog med politikere og andre relevante samarbejdspartnere.
Langt den største del af energibehovet vil blive dækket af overskydende kapaciteter fra de allerede eksisterende, lokale vindenergi-producenter.
Vi investerer i energieffektivisering og justeringer i driften, der fører til store energibesparelser.
Læs mere om vores grønne agenda
Læs alle-
En bæredygtig fremtid
For at styrke vores grønne agenda har vi forpligtet hele organisationen til at bakke op om særligt fem af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.
-
En flåde af hybridfærger
Hybridsystemet på vores færger ligner det, der findes i hybridbiler, hvor benzin eller diesel er kombineret med elektricitet.
-
Støjsvage thrustere
Et af skridtene på vores vej mod emissionsfrie færger er, at alle fire hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden har fået udskiftet thrusterne, der både styrer og driver skibet fremad.
-
Vind i rotorsejlet
Siden 2013 har vi satset på færger med miljøvenlig hybridteknologi. I hhv. 2020 og 2022 føjede vi miljøvenlig vindkraftteknologi til listen, da vi installerede et rotorsejl på hybridfærgerne M/F Copenhagen og M/F Berlin, der sejler på ruten Gedser-Rostock.
-
Flere grønne tiltag
Mindre madspild opnår vi blandt andet ved at portionsanrette, ved at sætte mindre mængder mad på en buffet ad gangen og ved at have et lidt mindre udbud at vælge mellem.
-
UN Global Compact
Scandlines har tilsluttet sig FN’s Global Compact - et frivilligt initiativ for ansvarlige virksomheder.
-
Zero emission fragtfærge
Scandlines har bestilt en ny emissionsfri færge til ruten Rødby-Puttgarden. Færgen indsættes i 2024 og indleder næste generation af skibe på ruten.