Janne Staal og Jacob Nellemann elsker at køre og tager næsten altid bilen, når de skal på ferie. Det giver dem lov til at være spontane og komme på afveje. For dem handler det ikke om at krydse ting af tjeklisten, men om at komme helt ud i lokale afkroge og fornemme den ufortyndede virkelighed.

Når Janne Staal og Jacob Nellemann pakker taskerne, smider surf- eller skigrej i bilen og triller ud af København med kurs sydpå, er det som regel uden den store forkromede plan.

Som selvstændige erhvervsdrivende har parret mange flyrejser i kalenderen, så når de holder ferie, foregår det næsten altid i bil. For de elsker at køre. Hverdagen deler de mellem København og deres pensionat på Bornholm, mens de krydrer det fleksible liv med jævnlige kør-selv-ture til Europas kendte og ukendte hjørner.

Ligesom friheden er afgørende for parrets hverdag, er friheden også det kompas, der viser vejen gennem Europas kringlede bjergveje og i favnen på mange af de oplevelser, der gemmer sig i ultralokale afkroge langt fra Autobahn.

"Vi krydser aldrig Europa bare for at køre. Vi gør altid en tur ud af det, men vi ved ikke nødvendigvis, hvor turen går hen, før vi sidder i bilen. Nogle gange er det faktisk først på vejen, vi beslutter os for, om vi tager færgen fra Gedser eller Rødby. Men når først vi er ombord, giver vi slip på Danmark, og så er vi afsted," fortæller Janne.

På sporet af spontaniteten

Ungt par i bil

Det starter altid med to mennesker, et par tasker og en bil – og ender for det meste med et eventyr, der har overrasket og rørt ved noget, der sætter spor i erindringen.

"En af de bedste ting ved, at det bare er os to er, at vi ikke behøver at beslutte os hjemmefra. Vi kan godt pakke bilen med både snowboard og surfgrej, for så at se om vi kan fange lidt sne i Alperne, inden vi kører videre til stranden," siger Janne, og Jacob kommer med et eksempel:

"For et par år siden kørte vi rundt i gråvejr højt oppe i bjergene i Schweiz, hvor vi fandt en lille bjerghytte og spiste frokost i en meters sne. Fire timer senere sad vi i t-shirt og drak kaffe i solen på et torv i en fransk landsby."

Uden om turismen

Da Janne og Jacob tog ud på deres første køreture ned gennem Europa, var han den strukturerede, mens hun var typen, der bare smed en taske i bilen og kørte afsted. Med tiden har de fundet et kompromis og har som udgangspunkt altid ét sted, de skal hen i løbet af rejsen, men vejen dertil og tilbage igen kan tage mange drejninger.

"Vi rejser både til storbyer, ud i naturen og ned til nogle af Europas smukkeste kyster i Frankrig, Italien og på Balkan, men uanset hvor vi rejser hen, forsøger vi altid at navigere uden om den organiserede turisme. Vi vil meget hellere ud på de små landeveje, op i bjergene og besøge nogle af de vingårde, der dukker op på vejen. Som udgangspunkt vil vi ikke stå i kø til noget, med mindre det er køen i Campari-baren i Milano," fortæller de.

Ungt par på stranden

FAKTA: Janne og Jacobs tips til kør-selv-ferien

• Tillad jer selv at være spontane og giv jer god tid. Det er federe at opleve 5 ting, I husker, end at krydse 10 ting af tjeklisten.
  • Forsøg at blende ind i det lokale miljø og tag imod gode tips fra de lokale frem for at følge guidebogen.
  • Pak til vekslende vejr. Det gør det nemmere at være fleksibel undervejs.
  • Indstil GPS’en, så I undgår motorvejen og i stedet kommer ud på de små, hyggelige veje.
  • Spørg de lokale – både når I skal spise, finde de unikke oplevelser og den bedste vingård.

Langt væk fra motorvejen

Når parret sætter sig i bilen, indstiller de ofte GPS’en til at navigere uden om motorveje og de større hovedveje. For det er som bekendt ikke med 200 kilometer i timen ned ad Autobahn, de største indtryk åbenbarer sig.

"Mange er af den opfattelse, at Tyskland er noget, der bare skal overstås, og det er en skam, for der gemmer sig uendeligt mange charmerende og oversete byer, hvis bare du tager en afstikker fra motorvejen. For et par år siden, da vi var på vej mod Sydfrankrig, kørte vi fra motorvejen ved Hannover og kørte en time, til vi fandt frem til den ærkeautentiske og idylliske spaby, Hildesheim. Den slags snyder du dig selv for, når du vælger motorvejshotellet," siger Jacob.

Ungt par i bil med åbent soltag og gps

Mindeværdige vibes og små eventyr

Nogle gange bookes nattens hotel på farten, andre gange er det tilfældighederne, der råder – og indimellem er det værd at gå på jagt efter den helt rette stemning, der begejstrer i en grad, at man har lyst til at slå rødder for et par dage eller flere.

"Første gang vi kørte til Milano, valgte vi at gå en tur i byen, så vi kunne finde den helt rigtige vibe, inden vi tjekkede ind på et hotel. Det vigtigste er stemningen, og det gælder også, når vi skal spise," fortæller Jacob.

"Når vi er på tur, spiser vi aldrig langs hovedvejen, men googler os gerne frem til det helt rigtige sted, som nogle gange kræver lidt af en omvej. Da vi kørte rundt i Belgien en mørk aften, fandt vi frem til en lille by, der virkede helt lukket og slukket. Her var det tilsyneladende kun den lokale beverding, der holdt åbent samt den lille restaurant, som vi havde fundet på Tripadvisor. Lokalet var lyst op af lysstofrør, og der sad kun et par andre, men vi blev mødt af den sødeste vært, der ikke kunne et ord engelsk, og vi fik den bedste indiske mad, vi nogensinde har smagt. Sådan er det nogle gange de helt uventede oplevelser i en ukendt provinsby, der rodfæster sig," siger Janne.

En anden gang var det vejen fra Ljubljana til Venedig, der tog en drejning, som endte med et lille eventyr.

"Da regnen piskede ned, besluttede vi os for at søge ly i Udine. På vejen bookede vi et pensionat på Hotels.com, der ved ankomsten viste sig at være et lille slot med store sale og elegante møbler, som vi havde helt for os selv. Om aftenen spiste vi på det pizzeria, hvor det lokale fodboldhold holdt til, og da vi vågnede næste morgen fik vi en god snak med damen, der ejede det lille slot. Det er sådan nogle oplevelser, der gør, at vi ofte vender hjem med en følelse af at være kommet helt tæt på noget ægte," siger Jacob.

Ungt par med hund på stranden

Jagten på det forladte

Når du tager bilen, sætter du selv tempoet og vælger de omveje, der taler til dig. Men ifølge Janne og Jacob er det største privilegium, at du kan tage derhen, hvor du kan være helt alene og få oplevelsen for dig selv.

"Det, der gør de største indtryk, er, når vi falder over noget, der engang var storslået, men som med tiden er blevet forladt og er gået i forfald. Det kan være forladte gamle vingårde i Frankrig, hvor døren står pivåben, og vi kan gå på opdagelse i de forskellige rum og danne vores egen historie om stedet. Vi bliver tit overraskede over, hvad folk vælger at lade gå i forfald, og jeg har nok en tendens til at få lyst til at købe og redde mange af de her steder," fortæller Janne.

En bilrejse gennem virkeligheden

Flyet er måske den hurtige vej, men du får ikke mellemregningerne med, og derfor snyder du dig selv for en masse oplevelser, mener Janne.

"Jeg har været på mange bilferier, hvor destinationen er Paris. Når du tager bilen, oplever du, hvordan byen gradvist bliver tættere og mere intens, og du tvinges ud gennem forstæder, du ellers aldrig ville have oplevet. Vi har aldrig været i hverken Eiffeltårnet og Sacre Coeur eller set Triumfbuen, men vi har oplevet, hvordan Paris i virkeligheden er, " siger Janne og fortsætter:

"Det samme gør sig gældende, når vi er ude at køre, og sulten melder sig. Der vælger vi ofte at handle delikatesser og andet godt ind i et lokalt supermarked, for derefter at sætte os på en bænk i en park og studere mennesker. Vi foretrækker til enhver tid at opleve hverdagslivet, og det næste bliver måske, at vi køber en autocamper, så vi virkelig kan slå rødder i det lokale og komme endnu tættere på virkeligheden," slutter Janne.