Left navigation


Scandlines' hybridsystem

Hybrid - det findes da kun for biler?

Scandlines hybrid ferry

Du kender måske begrebet fra bilernes verden: Ligesom flere og flere bilmærker som f.eks. Toyota Prius og Golf GTE kører på en blanding af strøm og benzin eller diesel – det man kalder hybridbiler – så kan også større transportmidler som færger kombinere fuel og strøm. 

I 2013 byggede Scandlines en af færgerne på Rødby-Puttgarden ruten om til hybridfærge. Erfaringerne var så gode, at vi i 2014 også ombyggede de tre øvrige passagerfærger på ruten til hybridfærger. Og hele projektet var oven i købet så visionært, at vi fik EU til at yde pilotstøtte.

Da Scandlines skulle indsætte nye færger på ruten Gedser-Rostock i 2016, valgte vi også at gøre disse færger til hybridfærger – de er tilmed verdens største af slagsen. Scandlines ejer dermed verdens største hybridflåde.
Læs mere om verdens største hybridfærger


berlinbro

Billede: Ulrich Wirrwa/Siemens

Hybridfærger forurener mindre end færger, der kun sejler på diesel. Ved at omdanne de konventionelle færger til hybridfærger er det lykkedes at reducere CO₂-udledningen med cirka 15.000 tons om året. 

Det svarer til det udslip, der årligt kommer fra cirka 340 husstande i Danmark.


Hvordan fungerer det?
På en normal sejlads er kun to eller tre af færgens oprindeligt fem dieselgeneratorer i drift med en belastning på 40-55% på havet og 8-10% i havnen. Generatorerne arbejder imidlertid mest effektivt ved en belastning på 85-90%.

Hos Scandlines har vi erstattet én af de fem dieselgeneratorerne med en batteripakke på 1,9 MWh – det svarer til ca. 400 hybridbiler.

Ved at samkøre batteripakken med dieselgeneratorerne kan der opnås en konstant, optimal belastning på 85-90% af generatorerne. Derved spares der på brændstof, og miljøet skånes. Som verdens første rederi lykkedes det Scandlines i 2013 at lagre så store mængder af overskydende energi i batterier om bord.

Vores hybridsystem

 
Vi kombinerer dieseldrift med batteridrift
Scandlines’ hybridsystem kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift. Når der er brug for mere energi, end en dieselgenerator kan levere, tappes der energi fra batterierne. Ved mindre behov fyldes batterierne med energi.

Scrubber
Ud over hybridsystemet har Scandlines‘ færger fået installeret en røggasrenser, en såkaldt scrubber. Scrubberen renser udledningsgasser som svovl og partikler med mindst 90 procent.
Læs mere om vores scrubbere

Men vores grønne ambitioner stopper ikke her: Vores plan er at sejle helt emissionsfrit på ruten Rødby-Puttgarden inden for nogle få år.
Læs mere om vores planer for zero emission

På ruten Helsingør-Helsingborg sejler færgerne allerede emissionsfrit.
Læs mere om batteridrevne færger på Øresund

EULogo 

 


Scandlines - Der er noget ved at sejle