Left navigation


1997: Fra statsejet til privatejet og fire nye færger

Scandlines Deutschland GmbH (der før hed DFO) blev stiftet i 1993 som et privat selskab, da jernbaneselskaberne i det tidligere Øst- og Vesttyskland, Deutsche Reichsbahn og Deutsche Bundesbahn, sammenlagde deres rederier.

Også i Danmark var rederiet statsejet frem til 1990’erne. Men op til Storebæltsbroens åbning i 1997 forsvandt den danske stats strategiske interesse i færgedriften. Derfor blev færgeselskabet i 1995 udskilt fra DSB under navnet DSB Rederi A/S med det danske Trafikministerium som eneaktionær.

I 1997 ændrede DSB Rederi A/S navn til Scandlines Danmark A/S.
 

I 1997 besluttede man desuden fra dansk og tysk side at anskaffe fire helt nye skibe. Valget faldt på dobbeltender- og dobbeltdækkerfærger, der sidenhen blev udvidet med hængedæk for at øge kapaciteten og effektivisere overfarten. Samtidig blev også færgehavnene bygget om - en total modernisering både på land og til vands og en fælles investering på to milliarder kroner. Rederiet tog dermed kampen op mod Storebæltsbroen, der åbnede i 1997.

 

Fra dansk side leverede man de to færger, M/F Prins Richard og M/F Prinsesse Benedikte, og fra tysk side de to færger, M/F Schleswig-Holstein og M/F Deutschland. Denne fornyelse skete i en naturlig forlængelse af det mangeårige samarbejde mellem Danmark og Tyskland og af det gode forhold, man havde udviklet gennem årene under navnet Scandlines.

Dobbeltender-færger sejler lige godt begge veje og skal derfor ikke bruge tid og energi på at vende. Sejltiden kom derfor ned på 45 minutter og en laste- og lossetid på kun 15 minutter i hver havn. Med afgange hver halve time på faste minuttal kan de fire færger overføre lige så meget som de gamle syv færger.

Med de nye færger indførte Scandlines konceptet om trafikmaskinen på Rødby-Puttgarden: En kort færgerute der med høj frekvens og kapacitet yder en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder.

De fire færger sejler i øvrigt stadig på Fugleflugtslinjen, men i dag drives de af et mere miljøvenligt hybridsystem.

Previous_Btn   Next_Btn


Scandlines - Der er noget ved at sejle