Left navigation


1863: De første planer

I juni 1863 fremlagde Civilingeniør Gustav Kröhnke planer om en direkte jernbaneforbindelse mellem København i nord og Hamborg i syd med færgeoverfart over Femern Bælt. 

Den danske regering var begejstret for Kröhnkes forslag, men krigen i 1864 kom på tværs af planerne om at skabe en overfart fra Rødby til Puttgarden.

Ser man betegnelsen Fugleflugtslinjen i et større historisk perspektiv, er den i mere end 1.000 år blevet benyttet som reference til en transportlinje fra Stockholm til Madrid. Kong Christian I, som regerede fra 1448 til 1481 ønskede som den første at sikre færgesejlads fra Ruthby, som Rødby hed dengang, til Femern. Han ville etablere en direkte forbindelse mellem hovedstaden København til den vigtige handelsby Hamborg, da rejsen over Fyn og Jylland ifølge kongen var grumme langweilig.  

Civilingeniør Gustav Kröhnke

Previous_Btn  Next_Btn


Scandlines - Der er noget ved at sejle