I 2019 bad de tyske myndigheder konsulentvirksomheden PwC om at udarbejde en analyse af forretningsgrundlaget for rederiet Scandlines efter åbningen af en Femern-tunnel. I rapporten konkluderer PwC, at Scandlines vil fastholde en betydelig del af både fragt- og personbilstrafikken, når en fast forbindelse en dag åbner på Femern Bælt.

PwC vurderer i rapporten, at Scandlines i 2030 vil transportere 40 procent af de samlede fragtenheder og 30 procent af alle personbiler, der ønsker at krydse Femern Bælt. Hvad angår personbiler, er det primært grænsehandelstrafikken, som Scandlines vil fastholde. Rapporten konkluderer ligeledes, at Scandlines har en stærk tilpasningsevne i konkurrence med en tunnel, og at Scandlines ved nedskalering af driften kan spare omkostninger og dermed fortsat være absolut rentabel.

Analysen understøtter dermed Scandlines’ hensigt om at sejle videre på Rødby-Puttgarden.

PwC’s analyse er den første helt uafhængige rapport om trafikken på Femern Bælt. Tidligere analyser har været lavet på opfordring fra folk med stærke interesser i sagen – inkl. Scandlines selv.

Trafiktal
Herunder finder du links til trafiktal for Femern Bælt.

Scandlines' trafiktal 1990-2020

Tunnel prognose barometer 2015-2020