Left navigation


En tryg tur for alle under COVID-19

Opdateret 25. januar 2021 

Scandlines har indført en række tiltag på færgerne og i BorderShop, så alle får en tryg og sikker rejse under den nuværende corona-situation. Tiltagene er baseret på råd og vejledning fra både Sundhedsstyrelsen, Udenrigsministeriet samt danske og tyske myndigheder. 

Gå direkte til det afsnit, du vil vide mere om:

Indrejse til Tyskland

Vær venligst opmærksom på, at der p.t. er rejserestriktioner for rejser mellem Danmark og Tyskland.

Læs mere på udenrigsministeriets rejsevejledning for Tyskland. 

Det er muligt at tage en 1-dagstur til delstaten Schleswig Holstein uanset hvorfra i Danmark man kommer. Turen kan eksempelvis gå til BorderShop Puttgarden, som fortsat holder åbent.  

Følgende rejser er mulige, også uden registrering, karantæne og test: 

  • Transit gennem Tyskland 
  • Rejse (privat/erhverv), som varer maksimalt 24 timer 
  • Regelmæssig og yderst nødvendig pendling i forbindelse med arbejde, studium eller uddannelse. Dokumentation fra arbejdsgiver eller uddannelsesinstitution og overholdelse af hygiejneregler er nødvendig. 
  • Familiære besøg (første led), som varer maksimalt 72 timer 

Følgende rejser er mulige, og undtaget karantæne, såfremt der kan fremvises en negativ coronatest, der ikke er ældre end 48 timer:

  • Familiære besøg, som varer mere end 72 timer
  • Yderst nødvendige erhvervsrejser i op til fem dage med dokumentation 

I forbindelse med andre formål skal indrejsende fra Danmark gå i karantæne ved indrejse. Tidligst fem dage efter indrejse kan der foretages Corona-test. Hvis denne test er negativ, og der ikke opstår sygdomstegn, er man fri for karantænen.

Såfremt man ikke er undtaget jf. ovenstående, er det desuden et krav, at man skal registrere sig digitalt på www.einreiseanmeldung.de inden afrejse. Scandlines er forpligtet til, ved check-in, at kontrollere, om passageren har registreret sin indrejse i Tyskland. Er dette ikke tilfældet, må Scandlines ikke medtage passageren.

Refusion og ombooking af billetter

Kan jeg få refunderet min billet, som jeg ikke kunne benytte pga. rejserestriktioner?

Vi følger løbende udviklingen i COVID-19. Det gælder også de officielle rejsevejledninger. Som færgeoperatør indgår vi dog kun en kontrakt om transport og yder dermed ikke tjenesteydelser på rejse- eller pakkerejseområdet. Vi er derfor ikke omfattet af de meget omtalte refusionskrav.

Vi gør alt, hvad vi kan, for at støtte vores kunder i denne vanskelige situation og hjælpe dem til at finde alternative løsninger for at forhindre tab. Billetter købt på betingelser, som giver mulighed for refundering af billettens pris, kan naturligvis altid refunderes. I forbindelse med køb af færgebillet bliver du altid tilbudt at tilkøbe afbestillingsservice, så du har mulighed for at afbestille billetten på et senere tidspunkt, hvis det skulle blive nødvendigt.

Hvis du har en billet med afrejse mellem 23. oktober 2020 og 14. februar 2021

Efter at Danmark per 22. oktober fraråder ikke-nødvendige rejser til Tyskland, tilbyder Scandlines ekstraordinært at kunder med en billet med afrejse mellem 23. oktober 2020 og 14. februar 2021 at ombooke deres billet uden gebyr eller muligheden for et tilgodebevis på samme beløb som den nuværende billet. Tilgodebeviset kan anvendes til rejser i 2021. 

Kontakt vores kundeservice på scandlines@scandlines.com  eller ring på +45 33 15 15 15.

Hvis du har en billet med afrejse efter 14. februar 2021

Scandlines følger løbende udviklingen i rejserestriktionerne. Hold dig opdateret omkring vilkårene for mulig ombooking for rejser senere end 14. februar 2021 på denne side.

Kan jeg bruge min voucher udstedt i 2020 til at foretage ny booking i 2021 ? 

Ja, grundet den nuværende Corona situation, har Scandlines valgt at forlænge gyldigheden af vouchers udstedt i 2020. Voucher udstedt i 2020 kan således anvendes i hele 2021. 

Kan jeg få refunderet min billet, hvis jeg er blevet syg? 

Billetter købt på betingelser, som giver mulighed for refundering af billettens pris, kan naturligvis altid refunderes. I forbindelse med køb af færgebillet bliver du altid tilbudt at tilkøbe afbestillingsservice, så du har mulighed for at afbestille billetten på et senere tidspunkt, hvis det skulle blive nødvendigt. 

Kan man som SMILE medlem indløse sin billet til SMILE point?

Det er desværre ikke muligt at ombytte sin billet til SMILE point

Modtager jeg en mail, hvis der er ændringer i sejlplaner eller aflysninger pga. COVID-19?

Vores kundeservice kontakter dig, hvis du har en reservation til en afgang, der bliver aflyst, og vores servicecenter har dine kontaktdata. Det er altid en god idé at holde sig orienteret på scandlines.dk

 

 

Tryghed på færgerne

I Scandlines har vi indført tiltag, der i henhold til myndighedernes retningslinjer sikrer dig en tryg og sikker rejse under COVID-19.

Kan man komme med færgen til Tyskland?

Ja, alle kan sejle med vores færger på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. For at forebygge smittespredning bør personer, der er syge eller har symptomer på COVID-19 dog blive hjemme.

Hvilke forholdsregler gør I jer i havnen og ombord på færgen?

I havnen er der ikke tæt kontakt, da man holder i sin bil. Forlader man bilen for at trække frisk luft eller gå på toilettet, skal der bruges mundbind eller visir. 
På færgen sørger vi for at følge reglerne for håndvask og har håndsprit tilgængeligt for passagerer. Beholderne bliver hurtigt tømt, og vi fylder dem så hurtigt, det kan lade sig gøre. 

Vi har opsat plakater med råd til at undgå smittespredning på alle færger. Vi rengør alle steder, mange hænder berører, hele tiden med desinfektionsmiddel. Herunder dørhåndtag, gelændere, vandhaner og trykknapper til toiletudtræk.

Mundbind

Der er på dansk side per 22. august 2020 midlertidigt indført krav om at bære mund- og næsebeskyttelse i kollektiv trafik. Det gælder også Scandlines’ færger, der sejler på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. 

Husk derfor at tage et mundbind med, hvis du skal ud at sejle. Du skal bære mundbindet på terminalområdet, når du forlader din bil, og under hele overfarten, dog ikke når du spiser og drikker. 

Rejser du som landgangspassager, skal du benytte mundbind fra du træder ind i terminalbygningen

Scandlines’ besætning i passagerområderne vil ligeledes bære mundbind eller visir. Medarbejdere, der ikke er i direkte kontakt med passagererne, er ikke omfattet af dette krav.

Krav om mundbind gælder ikke for børn under 12 år, personer med åndedrætsbesvær, nedsat bevidsthedsniveau, eller personer med fysiske eller mentale svækkelser, som gør, at de ikke selv kan fjerne mundbindet.

Færre passagerer per overfart giver masser af plads

Vi har begrænset det maksimale antal passagerer ombord med omkring 35%, dog lidt forskelligt fra færge til færge. Der er derfor et lavt antal passagerer på hver overfart i gennemsnit, og da færgen er stor, er der god plads til at sætte sig spredt og undgå tæt kontakt. Vælger du at rejse uden for myldretid, er der endvidere endnu mere plads. 

Forsamlingsforbuddet gælder ikke almindelig brug af offentlig transport og heller ikke færger. 

Frisk luft indenfor og ude på dækket

Vi sørger for god udluftning inden for på færgerne ved hjælp af effektive ventilationssystemer, men vi opfordrer også vores rejsende til at gå ud på dækket og få frisk luft og nyde udsigten. Vi har sænket det maksimale antal passagerer ombord med omkring 35%, så her er god plads til alle. 

Vil du blive i bilen under overfarten?

Som udgangspunkt anbefaler vi vores rejsende at nyde turen ved at besøge madstederne, Onboardshop eller gå ud på dækket i den friske havluft. Færgen er stor, og der er god plads til at holde afstand. Endvidere overholder vi alle retningslinjer ifm. COVID-19. Men ønsker du at blive i bilen under overfarten, er der også mulighed for det.

Sådan gør du: 

Du skal i forbindelse med check-in informere vores personale i check-in-boksen om, at du og bilens øvrige passagerer ønsker at blive i bilen under overfarten. Sammen med din billet får du udleveret en seddel med anvisninger til, hvordan du skal forholde dig. Det er vigtigt, at du og bilens øvrige passagerer overholder disse anvisninger.

Antallet af passagerer, der kan opholde sig i bilen under overfarten, er maks. 100 passagerer i 20 biler. Hvis antallet af passagerer, der ønsker at blive i bilen under overfarten, overstiger dette tal, må vi henvise til næste afgang. Man må ikke starte motoren under overfarten. Der er ikke toiletter på bildækket, og det er desuden ikke tilladt at ryge i bilen under overfarten.

Mad og drikke ombord

På Gedser-Rostock overfarten er Scandlines Buffet all inclusive midlertidig lukket, men vi har stadig åbent i FoodXpress. 

På Rødby – Puttgarden overfarten er der åbent i FoodXpress, Scandlines Kitchen samt Coffee Shop. 

Onboardshop er åben

Onboardshop er åben som normalt. Vi har sat ekstra håndsprit og afstandsmarkeringer op, så man kan overholde de anbefalede retningslinjer. Der er ligeledes færre passagerer ombord, da vi har sænket det maksimale antal af passagerer med omkring 35 %, så det er let at overholde afstandskravet. 

 

 

Besøg BorderShop

BorderShop i Puttgarden og i Rostock holder åbent som normalt, men vi har indført en række tiltag, der følger de tyske myndigheders retningslinjer og giver dig en sikker og tryg indkøbstur. 

Er der åbent i BorderShop?

Ja, der er åbent i BorderShop i både Puttgarden og Rostock. Se tilbud og åbningstider på bordershop.com. I Easymarked er der åbent fra 06.00-22.00.

Er der nogle begrænsninger på hvor mange, der må være i BorderShop af gangen?

Der må være maks. 700 kunder i BorderShop Puttgarden samtidig og maks. 120 kunder i BorderShop Rostock. Der er ind- og udgangstællere, der sikrer, at dette tal ikke overskrides. Vi følger myndighedernes anbefalinger for at mindske smittespredning. 

Mundbind

Der er på tysk side midlertidigt indført påbud om at bære mund- og næsebeskyttelse i alle butikker. Du skal derfor dække mund og næse med mundbind, når du opholder dig i BorderShop samt på parkeringsområdet foran pre-order hallen.

Håndsprit 

Vi har sat håndsprit op ved indgangen, så du kan spritte hænder. Der er også sat sprit og papir op til at rengøre håndtag på indkøbsvognen.

Vis hensyn og hold afstand 

Der er sat markeringer på gulvet til at minde om at holde afstand, så det bliver lettere at passe på hinanden og vise hensyn. 

 

 

Kontakt os

Vi sidder altid klar til at svare på spørgsmål. Kontakt Scandlines kundeservice på tlf.: +45 33 15 15 15 eller mail: scandlines@scandlines.com.

 

Scandlines - Der er noget ved at sejle