Left navigation


Information COVID-19

Scandlines sejler fortsat på Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. Tjek sejlplanen her. Der er midlertidigt indført nye restriktioner for indrejse til Danmark og Tyskland.

Billetter købt på betingelser, som giver mulighed for refundering af billettens pris, kan naturligvis altid refunderes.

I forbindelse med køb af færgebillet bliver kunden altid tilbudt at tilkøbe afbestillingsservice, så kunden har mulighed for at afbestille billetten på et senere tidspunkt, hvis det skulle blive nødvendigt.

Selv hvis kunden har fravalgt afbestillingsservice, tilbyder Scandlines ekstraordinært, at kunden kan ombooke sin billet uden gebyr. Kunden kan også vælge at opgradere en Economybillet til en Economy Extrabillet ved at betale prisdifferencen. Der er også mulighed for at få et tilgodebevis til en ny billet til brug på et senere tidspunkt i 2020. Kontakt vores kundeservice på scandlines@scandlines.com eller ring på +4533151515.

Opdateret 18/3 14:30
Scandlines har besluttet at lukke vores Onboardshops på vores færger på begge ruter. Det vil fortsat være muligt at købe lidt mad og drikke om bord.

Opdateret 16/3 18:30
Vores BorderShops i Puttgarden og Rostock holder lukket på grund af den nuværende situation. Hold dig orienteret på bordershop.com om, hvornår vi åbner igen.

Easymarked holder fortsat åbent mellem 06.00-22.00.

Opdateret 16/3 15:45
Hvis du har købt en billet med afrejse i marts eller april måned, tilbyder Scandlines ekstraordinært, at du kan ombooke din billet uden gebyr, dog opkræves en eventuel prisdifference. Dette gælder uanset, hvilken billet du har købt.

Efter at Tyskland har lukket sine grænser mod bl.a. Danmark, tilbyder Scandlines kunder med en billet med afrejse i marts eller april måned at ombooke deres billet uden gebyr eller muligheden for et tilgodebevis på en tilsvarende billet som den nuværende. Tilgodebeviset vil være gældende i hele 2020. Kontakt vores kundeservice på scandlines@scandlines.com eller ring på +4533151515.

Opdateret 16/3 11:20
I løbet af weekenden har flere og flere europæiske lande lukket deres grænser. Det gælder også Tyskland, som lukkede sine grænser mod blandt andre Danmark kl. 8:00 i mandag den 16. marts.

Ligesom Danmark tillader Tyskland fortsat fragt og pendling over grænsen, og samfundsvigtig transport kan således fortsætte. Der er i skrivende stund ikke nogen slutdato på den tyske lukning.

Læs mere om midlertidige restriktioner for indrejse til Danmark og Tyskland.

Vi sejler fortsat – mest med fragt i lyset af situationen – og tilpasser løbende vores sejlplan til mængden af transport.

Du kan følge sejlplanerne her

Opdateret 13/3 23:30
Scandlines sejler fortsat på Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. Der indføres midlertidigt nye restriktioner for indrejse til Danmark den 14.03.2020 kl. 12:00. Se mere her.

Opdateret 13/3 08:30
Den 11. marts indførte den danske regering en række tiltag for at forsinke spredning af COVID-19 (Coronavirus). De tiltag retter Scandlines sig naturligvis efter.

Vi følger hele tiden myndighedernes anbefalinger for at mindske smittespredning og tilpasser os derefter.

Regeringen opfordrer til, at vi ikke sætter Danmark og transporten i stå. Derfor sejler vi fortsat på vores to ruter mellem Danmark og Tyskland, som er Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden.

Det er meget vigtigt for Scandlines, at du som passagerer til enhver tid kan føle dig sikker, når du rejser med os. Det gælder både din søfartssikkerhed og din sikkerhed i forbindelse med COVID-19.

  • Vi sørger for at følge reglerne for håndvask og har håndsprit tilgængeligt for passagerer. Beholderne bliver hurtigt tømt, og vi fylder dem så hurtigt, det kan lade sig gøre.
  • Vi har opsat plakater med råd til at undgå smittespredning på alle færger.
  • Vi rengør alle steder, mange hænder berører, hele tiden med desinfektionsmiddel. Herunder dørhåndtag, gelændere, vandhaner og trykknapper til toiletudtræk.
  • Vi er også påvirket af situationen i vores tilbud om mad ombord. Vi sørger for at alle kan få noget at spise og drikke, dog har vi lukket vores buffeter.

Vi forstår, at den nuværende situation skaber bekymring hos mange rejsende, og vil derfor gøre vores yderste for, at din rejse med Scandlines som altid føles tryg og sikker.

Spørgsmål og svar

Nedenfor har vi listet de spørgsmål, der kommer til Scandlines kundecenter og via Facebook, som vi vurderer er interessante for andre. Vi har også listet de svar vi kan give. Situationen udvikler sig hele tiden, og vi opdaterer løbende.

  • Kan man regne med at komme med færger til Tyskland i disse Corona-dage?

Scandlines følger råd og vejledning fra både Sundhedsstyrelsen, Udenrigsministeriet samt danske og tyske myndigheder. Regeringen opfordrer til, at vi ikke sætter Danmark og transporten i stå. Derfor sejler vi fortsat på vores to ruter mellem Danmark og Tyskland, nemlig Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden. Der indføres midlertidigt nye restriktioner for indrejse til Danmark den 14.03.2020 kl. 12:00. Se mere her.

Følg vores generelle trafikinformation her

  • Går I nu ned på max 100 personer på hver overfart?

Loven om at forbyde over 100 mennesker at opholde sig i transportmidler gælder ikke færger. Vi er i vores absolutte lavsæson og har derfor sjældent mere end 100 passagerer på hver overfart i gennemsnit. Vi har desuden tæt på 100 afgange om dagen, så der mulighed for at lægge sin transport uden for myldretiden. Færgen er desuden stor, så det er let at sætte sig spredt og dermed undgå tæt kontakt.

  • Hvilke forholdsregler gør i jer i havnen og ombord på færgen, når der er Corona?

I havnen er der ikke tæt kontakt, man holder i sin bil. Vi har øget fokus på hygiejne og rengøring på vores færger, der bliver sprittet af ofte. Vi har lukket vores buffet, og det vil være muligt for vores passagerer at købe udvalgt mad og drikke ombord.

  • Har i noget personale som har været i karantæne eller blevet smittet?

Vi har ikke info om, at Scandlines medarbejdere er smittet.

  • Såfremt der er ændringer pga. Corona og man allerede har bestilt billet, vil man så få direkte besked eller vil man skulle holde sig opdateret et sted?

Vores servicecenter kontakter dig, hvis du har en reservation til en afgang, der bliver aflyst, og vores servicecenter har dine kontaktdata. Det er altid en god idé at holde sig orienteret på scandlines.dk

  • Modtager jeg en mail, hvis min færge aflyses pga. Corona?

Vores servicecentre kontakter dig, hvis du har en reservation til en afgang, der bliver aflyst, og vores servicecenter har dine kontaktdata. Det er altid en god idé at holde sig orienteret på scandlines.dk

  • Hvis grænsen lukker, er det så muligt at tage færgen i stedet?

Scandlines retter sig efter myndighedernes retningslinjer. Vi opretholder sejladsen, da vi er kritisk infrastruktur for at sikre at levering af bl.a. fødevarer kommer frem. De passagerer, der har et ”anerkendelsesværdigt formål”, tager vi naturligvis med. Det er myndighederne, der beslutter, om man må rejse ind i landet og dermed krydse grænsen, ikke Scandlines.

  • Hvis I aflyser jeres færger, er det så muligt at tage grænsen?

Scandlines retter sig efter myndighedernes retningslinjer. Vi opretholder sejladsen, da vi er kritisk infrastruktur for at sikre at levering af bl.a. fødevarer kommer frem. De passagerer, der har et ”anerkendelsesværdigt formål”, tager vi naturligvis med. Det er myndighederne, der beslutter, om man må rejse ind i landet og dermed krydse grænsen, ikke Scandlines.

  • Holder BorderShop åbent i disse Corona tider?

Vores BorderShops i Puttgarden og Rostock holder lukket på grund af den nuværende situation. Hold dig orienteret på bordershop.com om, hvornår vi åbner igen.

Easymarked holder fortsat åbent mellem 06.00-22.00.

  • Hvordan skal man forholde sig til færgeoverfart til Tyskland?Vi bliver jo rådet til at blive hjemme.

Som et kritisk stykke infrastruktur opretholder vi vores sejlads for at sikre at levering af bl.a. fødevarer kommer frem. De passagerer, der har et ”anerkendelsesværdigt formål”, tager vi naturligvis med. Det er myndighederne, der besluttet, om man må rejse ind i landet og dermed krydse grænsen, ikke Scandlines.

  • Er der nogle begrænsninger mht. afgange samt BorderShop?

Scandlines sejler fortsat på vores to ruter mellem Danmark og Tyskland, nemlig Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden. Det er altid en god idé at holde sig orienteret på scandlines.dk

Vores BorderShops i Puttgarden og Rostock holder lukket på grund af den nuværende situation. Hold dig orienteret på bordershop.com om, hvornår vi åbner igen.

Easymarked holder fortsat åbent mellem 06.00-22.00.

  • Jeg har købt en billet til på onsdag og har virkelig ikke lyst til at tage turen over med det som sker rundt omkring i verden i øjeblikket. Så er det muligt at annullere og få pengene tilbage eller er det bare ærgerligt?

Hvis du har købt en billet med afrejse i marts eller april måned, tilbyder Scandlines ekstraordinært, at du kan ombooke din billet uden gebyr, dog opkræves prisdifferencen, hvis der er en. Dette gælder uanset, hvilken billet du har købt.

  • Vi skal rejse i april til Tyskland og har allerede booket i februar. Hvad hvis vi nu ikke kan rejse ud af landet på grund af Coronavirus. Få vi så pengene tilbage?

Hvis du har købt en billet med afrejse i marts eller april måned, tilbyder Scandlines ekstraordinært, at du kan ombooke din billet uden gebyr, dog opkræves prisdifferencen, hvis der er en. Dette gælder uanset, hvilken billet du har købt.

  • Kan man som SMILE medlem indløse sin billet til SMILE point, i stedet for ombooking/tilgodebevis?

Scandlines tilbyder ekstraordinært, at alle billetter billet kan ombookes uden gebyr, dog opkræves en eventuel prisdifference. Der er også mulighed for i stedet at få et tilgodebevis til brug på et senere tidspunkt. Det er desværre ikke muligt at ombytte sin billet til SMILE point.

  • Kan en Economy billet ombookes til en anden type billet?

Scandlines tilbyder ekstraordinært, at en Economy billet kan ombookes uden gebyr, dog opkræves prisdifferencen for at få en Economy Extra. Der er også mulighed for i stedet at få et tilgodebevis på en Economy billet til brug på et senere tidspunkt.

  • Hvilken mad og drikke kan man få ombord under disse omstændigheder?

Man kan om bord på alle Scandlines færger få noget at spise og drikke, dog har vi lukket vores buffeter.

  • Myndighederne siger, at personer, der ønsker indrejse i Danmark eller Tyskland, må forvente at blive afvist ved grænserne, medmindre de har et anerkendelsesværdig formål. Hvad dækker det over?

Scandlines retter sig efter myndighedernes retningslinjer. Vi opretholder sejladsen, da vi er kritisk infrastruktur for at sikre, at levering af bl.a. medicin og fødevarer kommer frem. De passagerer, der har et ”anerkendelsesværdigt formål”, tager vi naturligvis med. Det er myndighederne, der beslutter, om man må rejse ind i landet og dermed krydse grænsen, ikke Scandlines. Se mere her.


Scandlines - Der er noget ved at sejle