Left navigation


En tryg tur for alle

Hos Scandlines har vi en række initiativer, som sikrer at du får en tryg tur, også i den nuværende situation. Vi er klar til at byde dig velkommen ombord, hvor du kan nyde god kaffe og mad, ligesom Onboardshop på færgen og BorderShop i Puttgarden og Rostock også er åbne og klar til at tage imod dig.

Din sikkerhed er vigtig for os

Når du rejser med vores færger, er det vigtigt for os, at du får den bedste oplevelse. Derfor har vi sat masser af håndsprit og tydelige afstandsmarkeringer op både på vores færger og i BorderShop.

Vi er opdaterede på de nyeste sikkerhedsforanstaltninger, og vi følger altid myndighedernes anvisninger, så vi er helt klar til igen at byde jer velkommen under de rette forhold. Det er meget vigtigt for Scandlines, at du som passager til enhver tid kan føle dig sikker, når du rejser med os. Det gælder både din sikkerhed til søs og din sikkerhed i forbindelse med COVID-19.

  • Vi sørger for at følge reglerne for håndvask og har opsat ekstra håndsprit tilgængeligt for passagerer.
  • Vi har opsat plakater med råd til at undgå smittespredning på alle færger.
  • Vi rengør alle steder, mange hænder berører, hele tiden med desinfektionsmiddel. Herunder dørhåndtag, gelændere, vandhaner og trykknapper til toiletudtræk.

Husk mundbind

Der er på dansk side per 22. august 2020 midlertidigt indført krav om at bære mund- og næsebeskyttelse i kollektiv trafik. Det gælder også Scandlines’ færger, der sejler på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. 

Husk derfor at tage et mundbind med, hvis du skal ud at sejle. Du skal bære mundbindet under hele overfarten, dog ikke når du spiser og drikker. 

Scandlines’ besætning i passagerområderne vil ligeledes bære mundbind/visir. Medarbejdere, der ikke er i direkte kontakt med passagererne, er ikke omfattet af dette krav.

Krav om mundbind gælder ikke for børn under 12 år, personer med åndedrætsbesvær, nedsat bevidsthedsniveau, eller personer med fysiske eller mentale svækkelser, som gør, at de ikke selv kan fjerne mundbindet.

 

Indrejse til Tyskland

Vær venligst opmærksom på at Tyskland har restriktioner på indrejse for personer, der har opholdt sig i risikolande. Læs mere på Bundesministerium für Gesundheit (på engelsk)

Spørgsmål og svar

Nedenfor har vi listet de spørgsmål, der kommer til Scandlines kundeservice og via Facebook, og som vi vurderer er interessante for andre.

  • Kan man komme med færgen til Tyskland?

Ja, alle kan igen sejle med vores færger på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. For at forebygge smittespredning bør personer, der er syge eller har symptomer på COVID-19 dog blive hjemme.

Scandlines følger fortsat råd og vejledning fra både Sundhedsstyrelsen, Udenrigsministeriet samt danske og tyske myndigheder. Se mere her.

Følg vores generelle trafikinformation her

  • Vil der være et max på antal personer pr overfart?

Vi har begrænset det maksimale antal passagerer ombord med omkring 35 procent, dog lidt forskelligt fra færge til færge, og har dermed sikret, at der er god plads til alle passagerer. Forsamlingsforbuddet gælder ikke almindelig brug af offentlig transport og heller ikke færger. Der er et lavt antal passagerer på hver overfart i gennemsnit. Endvidere er der mulighed for at lægge sin transport uden for myldretiden. Færgen er desuden stor, så det er let at sætte sig spredt og dermed undgå tæt kontakt. 

  • Må jeg blive siddende i min bil under overfarten?

Som udgangspunkt anbefaler vi vores rejsende at gå op på dækket og nyde turen. Færgen er stor, og der er god plads til at holde afstand. Endvidere overholder vi alle retningslinjer ifm. COVID-19.

Men ønsker du at blive i bilen under overfarten, er der også mulighed for det.

Sådan gør du: Du skal i forbindelse med check-in informere vores personale i check-in-boksen om, at du og bilens øvrige passagerer ønsker at blive i bilen under overfarten. Sammen med din billet får du udleveret en seddel med anvisninger til, hvordan du skal forholde dig. Det er vigtigt, at du og bilens øvrige passagerer overholder disse anvisninger.

Antallet af passagerer, der kan opholde sig i bilen under overfarten, er maks. 100 passagerer i 20 biler. Hvis antallet af passagerer, der ønsker at blive i bilen under overfarten, overstiger dette tal, må vi henvise til næste afgang. Man må ikke starte motoren under overfarten. Der er ikke toiletter på bildækket, og det er desuden ikke tilladt at ryge i bilen under overfarten.

  • Hvilke forholdsregler gør i jer i havnen og ombord på færgen?

I havnen er der ikke tæt kontakt, da man holder i sin bil. På færgen sørger vi for at følge reglerne for håndvask og har håndsprit tilgængeligt for passagerer. Beholderne bliver hurtigt tømt, og vi fylder dem så hurtigt, det kan lade sig gøre. Vi har opsat plakater med råd til at undgå smittespredning på alle færger. Vi rengør alle steder, mange hænder berører, hele tiden med desinfektionsmiddel. Herunder dørhåndtag, gelændere, vandhaner og trykknapper til toiletudtræk.

  • Såfremt der er ændringer pga. corona, og man allerede har bestilt billet, vil man så få direkte besked eller vil man skulle holde sig opdateret et sted?

Vores kundeservice kontakter dig, hvis du har en reservation til en afgang, der bliver ændret, og vores kundeservice har dine kontaktdata. Det er altid en god idé at holde sig orienteret på scandlines.dk

  • Modtager jeg en mail, hvis min færge aflyses pga. corona?

Vores kundeservice kontakter dig, hvis du har en reservation til en afgang, der bliver aflyst, og vores servicecenter har dine kontaktdata. Det er altid en god idé at holde sig orienteret på scandlines.dk 

  • Jeg har bestilt en billet, men nu er jeg blevet syg, kan jeg få den refunderet?

Billetter købt på betingelser, som giver mulighed for refundering af billettens pris, kan naturligvis altid refunderes. I forbindelse med køb af færgebillet bliver du altid tilbudt at tilkøbe afbestillingsservice, så du har mulighed for at afbestille billetten på et senere tidspunkt, hvis det skulle blive nødvendigt. 

  • Kan jeg få refunderet min billet, som jeg ikke kunne benytte pga. rejserestriktioner?

Vi følger løbende udviklingen i COVID-19. Det gælder også de officielle rejsevejledninger. Som færgeoperatør indgår vi dog kun en kontrakt om transport og yder dermed ikke tjenesteydelser på rejse- eller pakkerejseområdet. Vi er derfor ikke omfattet af de meget omtalte refusionskrav.

Vi gør alt, hvad vi kan, for at støtte vores kunder i denne vanskelige situation og hjælpe dem til at finde alternative løsninger for at forhindre tab. Billetter købt på betingelser, som giver mulighed for refundering af billettens pris, kan naturligvis altid refunderes. I forbindelse med køb af færgebillet bliver du altid tilbudt at tilkøbe afbestillingsservice, så du har mulighed for at afbestille billetten på et senere tidspunkt, hvis det skulle blive nødvendigt.

  • Kan man som SMILE medlem indløse sin billet til SMILE point?

Det er desværre ikke muligt at ombytte sin billet til SMILE point

  • Er der åbent i BorderShop?

Ja, der er åbent i BorderShop i både Puttgarden og Rostock. Se tilbud og åbningstider på bordershop.com. I Easymarked er der åbent fra 06.00-22.00.

  • Er der nogle begrænsninger på hvor mange der må være i BorderShop af gangen?

Der må være maks. 700 kunder i BorderShop Puttgarden samtidig og maks. 120 kunder i BorderShop Rostock. Der er ind- og udgangstællere, der sikrer, at dette tal ikke overskrides. Vi følger myndighedernes anbefalinger for at mindske smittespredning. Der er på tysk side midlertidigt indført påbud om at bære mund- og næsebeskyttelse i alle butikker. Du skal derfor dække mund og næse, når du opholder dig i vores BorderShop. Det kan du f.eks. gøre ved at binde et almindeligt tørklæde om mund og næse eller ved at bruge mundbind.

  • Er der nogle begrænsninger på hvor mange der må være i Onboardshop af gangen?

Vi har begrænset det maksimale antal passagerer ombord med omkring 35 procent, dog lidt forskelligt fra færge til færge, og har dermed sikret, at der er god plads til alle til hver passagerer. Vi følger myndighedernes anbefalinger for at mindske smittespredning. Der er på tysk side midlertidigt indført påbud om at bære mund- og næsebeskyttelse i alle butikker. Du skal derfor dække mund og næse, når du opholder dig i vores Onboardshop. Det kan du f.eks. gøre ved at binde et almindeligt tørklæde om mund og næse eller ved at bruge mundbind.

  • Hvilken mad og drikke kan man få ombord?

Vi har åben i FoodXpress, Scandlines Buffet all inclusive på Gedser-Rostock overfarten, og  i FoodXpress, Scandlines Kitchen samt Coffee Shop på Rødby – Puttgarden overfarten.

  • Kan man handle ombord?

Ja, Onboardshop er åben. Der er på tysk side midlertidigt indført påbud om at bære mund- og næsebeskyttelse i alle butikker. Du skal derfor dække mund og næse, når du opholder dig i vores Onboardshop. Det kan du f.eks. gøre ved at binde et almindeligt tørklæde om mund og næse eller ved at bruge mundbind.


Scandlines - Der er noget ved at sejle