Left navigation


Generelle betingelser for Scandlines' færgebilletter

Scandlines opererer med tre basisbilletter, Economy, Economy EXTRA og FLEX.
Derudover har vi i perioder specielle tilbud og billetter på de enkelte ruter.

Priserne på de respektive billettyper vises i online bookingen, når alle rejsedata er indtastet. Scandlines' priser varierer iht. sæson, rejsedag, længde og billettype.

Betingelserne på denne side gælder for ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock indtil 05.01.2020.

Economy billet Lavprisbillet - book i god tid og spar penge

Booking:

  • Booking tilbydes indtil 14 dage før afgang og kun ved online booking. 
  • Begrænset antal billetter pr. afgang.
  • Forudsætter SMILE-medlemskab.
  • Pris er vist inkl. Online Bookinggebyr på DKK 7,-

Gyldighed:

  • Billetten accepteres alene til den bookede afgang.
  • Rødby-Puttgarden: Check-in i havnen er mulig 45 minutter før den bookede færgeafgang. Ved ankomst til havnen tidligere skal en ny billet købes, eller den bookede afgang afventes.
  • Gedser-Rostock: Check-in i havnen er mulig 2 timer før den bookede færgeafgang. Ved ankomst til havnen tidligere skal en ny billet købes, eller den bookede afgang afventes.
  • Check-in i havnen senest 15 minutter før afgang. Ved ankomst i havnen efter dette tidspunkt, er billetten ikke gyldig og ny billet skal købes. 

Ændringer / afbestilling:

  • Ombooking er ikke mulig.
  • Afbestilling og refundering er kun mulig med tilkøbt Afbestillingsservice, som kan tilkøbes for kun DKK 125,- sammen med billetten i online bookningen.
  • Der er 24 timers fortrydelsesret efter booking af en billet.
Economy EXTRA billet Standardbillet

Booking:

  • Kan købes online og i vores Servicecenter indtil 2 timer før afgang eller i havnen indtil 15 minutter før afgang
  • Der opkræves et Online bookinggebyr på DKK 7,- pr. booking.
  • Ved køb i personlig betjent bane i havnen eller hos Scandlines Service Center pålægges håndteringsgebyr på DKK 75,-.

Gyldighed:

  • Gyldig på alle ledige afgange samme dag som du har booket til. 
  • Check-in i havnen senest 15 minutter før afgang.

Ændringer / afbestilling:

  • Ombooking er mulig, mod gebyr på DKK 225,- og eventuel prisforskel. 
  • Ombooking foretages ved opkald til vores Service Center på +45 33 15 15 15 senest 2 timer før bookede afrejsetidspunkt eller direkte i havnen på den bookede afrejsedag.
  • Afbestilling og refundering er kun mulig med tilkøbt Afbestillingsservice, som kan tilkøbes for kun DKK 125,- sammen med billetten i online bookningen.
  • Der er 24 timers fortrydelsesret efter booking af en billet.
FLEX billet Stor fleksibilitet og mange fordele

Ekstra Fordele:

  • Kom først muligt på og af færgen.
  • 1 kaffe, te eller kildevand ombord til alle i bilen. 
  • Fuld fleksibilitet til at afbestille og/eller ændre billetten indtil 3 mdr. efter den bookede afgang.

Booking:

  • Kan købes online eller via vores Servicecenter indtil 2 timer før afgang eller i havnen indtil 15 minutter før afgang
  • Der opkræves et Online bookinggebyr på DKK 7,- pr. booking. 
  • Ved køb i personlig betjent bane i havnen eller hos Scandlines Servicecenter pålægges håndteringsgebyr på DKK 75,-.

Gyldighed:

  • Garanteret plads på alle ledige afgange fra købsdato indtil 3 mdr. efter den bookede afgang.
  • Check-in i havnen senest 15 minutter før afgang.

Ændringer / afbestilling:

  • Kan frit ombookes eller refunderes indtil 3 mdr. efter den oprindelige bookede udrejsedato. 
  • Ombooking foretages ved opkald til vores Service Center på +45 33 15 15 15 indtil senest 2 timer før bookede afrejsetidspunkt eller direkte i havnen på den bookede afrejsedag.
  • Prisforskellen til en evt. dyrere afgang betales samtidig med ombookingen.
  • Der er 24 timers fortrydelsesret efter booking af en billet
Motorcykel, cykel og landgang
  • For motorcyklister gælder Economy Extra regler for ændring (ombooking) og afbestilling. 
  • Landgangsbilletter og cykelbilletter kan kun købes i havnen og kan ikke refunderes
  • Ved afbestilling af en landgangs- eller cykelbillet, skal henvendelse ske til Scandlines Service Center. Ved afbestilling af disse billetter fratrækkes et administrationsgebyr på DKK 225,- pr. billet. 
1-dagsbilletter
  • Ud- og hjemrejse skal ske i samme køretøj
Afbestillingsservice

Med Afbestillingsservice kan du afbestille din færgebillet og få billetprisen refunderet.

  • Afbestillingsservice kan tilkøbes for DKK 125,- sammen med billetten i Scandlines online booking og hos Scandlines Service Center. Ved køb af en FLEX billet, er retten til annullering og refusion af billetprisen inkluderet i billettens pris.
  • Ubrugte eller delvist brugte billetter samt forudbestilte måltider ombord kan annulleres og refunderes. Annulleres en ubrugt billet, refunderes billettens fulde pris. 
  • Ønsker du at annullere en delvist benyttet billet, refunderes den evt. restværdi af den oprindelige billetpris. Det er dog ikke muligt at få refunderet restværdien af en delvist benyttet 1-dagsbillet eller rabatteret returbillet. Gebyrer refunderes ikke. 
  • Afbestillingsservice er gyldig indtil 3 mdr. efter den oprindeligt bookede udrejsedato. Herefter er refundering ikke længere mulig.
  • Annullering af ubrugte billetter kan ske via ”Min booking” på Scandlines’ website. Ved annullering af en delvist benyttet returbillet, skal Scandlines Service Center kontaktes skriftligt og dokumentation i form af reservationsnummer samt evt. ubrugte vouchere skal vedlægges anmodningen om refusion
  • Det refunderede beløb indbetales på det betalingskort eller på den konto, som blev anvendt til den oprindelige betaling. Det er ikke muligt at refundere billetten til kontanter i Check-In eller hos Scandlines Service Center.
  • Såfremt billetten er betalt med SMILE point eller delvist med kontanter og delvist med SMILE-point, sker afbestilling og refundering i henhold til Medlemsvilkår for SMILE.
  • Ved afbestilling af billetter, uden Afbestillingsservice, er det ikke mulig at få refunderet ubrugte billetter
Betingelser for køb og levering af Scandlines’ færgebilletter

Generelt

  • Selvbetjeningsautomaterne i havnene kan kun benyttes, såfremt køretøjet maksimalt er 6 m langt.
  • Scandlines forbeholder sig retten at opkræve et Administrationsgebyr på DKK 225,- ved ændringer af bookede billetter, brugte billetter eller anden service. 
  • Der er 24 timers fortrydelsesret efter køb af en billet. Inden for denne tidsfrist kan billetten annulleres uden ekstra omkostninger, og hele beløbet (ekskl. gebyr) bliver refunderet. Det refunderede beløb indbetales på det kreditkort eller på den konto, som blev anvendt til den oprindelige betaling. Det er ikke muligt at refundere billetten til kontanter i check-in eller hos vort Service Center. 
  • Ved online booking opkræves der et Online bookinggebyr på DKK 7,- pr. booking.
  • Ved køb af billet via Scandlines Service Center eller den personligt betjente bane i havnen opkræves et håndteringsgebyr på DKK 75,-.
  • Ved annullering af billetter via Scandlines Service Center, bedes du vedhæfte din billet i en e-mail til scandlines@scandlines.com alternativt fremsende din billet til: Scandlines Danmark ApS, Service Center, Havneholmen 25, 8. sal, DK-1561 København V. For afbestillinger modtaget pr. post regnes datoen for poststemplet som afbestillingsdagen.  
  • Der tages forbehold for fejl og mangler.

Priser

  • Alle priser angives inklusive moms, afgifter, told mm.

Køb og levering af færgebilletter

  • Ved køb og betaling af færgebilletter via Scandlines’ salgskanaler anses aftalen om køb for indgået, når betalingen er gennemført og ordrebekræftelsen vises på skærmen klar til udskrift, fremsendes via Scandlines Service Center eller udskrives i havnen.Der fremsendes ingen fysisk billet, men du modtager ordrebekræftelsen på e-mail og SMS.o Husk at medbringe din ordrebekræftelse til check-in i havnen. Hvis du har mistet din ordrebekræftelse, kan du kontakte Scandlines telefonisk på +45 33 15 15 15.
  • Hver ordrebekræftelse indeholder et unikt reservations-/servicenummer, der kun kan anvendes én gang. Pas derfor godt på din ordrebekræftelse. Den er din garanti for, at betaling til den valgte overfart og det valgte produkt er gennemført. 
  • Ved check-in får du udleveret din dit Boarding Card ved at aflevere din ordrebekræftelse. Sammen med billetten får du også en kupon til tobakskøb. Hvis din ordrebekræftelse indeholder andre ydelser end selve færgeturen, modtager du dine vouchers ved check-in. 
  • Betaling for din billet trækkes fra dit kort, når vi sender ordrebekræftelsen. Du betaler kun for det, du har godkendt i dit køb. 

Når du ankommer til havnen

Hvis dit køretøj har en totallængde på max. 6 m langt kan du selv checke ind i selvbetjeningsautomaten, og behøver derfor ikke køre til en personligt betjent bane. Ved check-in skal du bruge din ordrebekræftelse og gør blot følgende: 

1. Scan stregkoden på ordrebekræftelsen i selvbetjeningsautomaten
2. Angiv på skærmen, hvor mange personer der er i bilen
3. Billetten samt tobakskupon udskrives
4. Kør til den bane, som angives på skærmen hhv. på billetten

Betaling med betalingskort:

Hos Scandlines kan du betale med Dankort, VISA, American Express, Eurocard, Mastercard og MobilePay. 

Følgende gælder ved betaling med betalingskort: 

  • Du er altid sikret mod misbrug 
  • Du har mulighed for at afvise en betaling, når du modtager din betalingsoversigt. 
  • Du har ingen selvrisiko i tilfælde af at dit kort bliver misbrugt i en internet-butik, der benytter SSL (Secure Socket Layer) i sit betalingssystem. De data du sender i forbindelse med køb, betalt med betalingskort, er krypterede (SSL), og det er således kun vores betalingsløsningsleverandør, der kan læse dem. Hverken Scandlines eller andre har mulighed for at læse data.
  • Der opkræves et kortgebyr afhængigt af korttype.
    Private betalingskort udstedt uden for EU/EØS: 2,8%.
    Firmakort udstedt inden for eller uden for EU/EØS: 2,8%

Betaling med kontanter:

Hos Scandlines kan du betale med kontanter i personligt betjent bane.

Betaling med Bizz:

Med betaling med Bizz trækkes beløbet for billetten efterfølgende fra kundens tilmeldte bankkonto, eller billetprisen opkræves via betalingsservice (PBS, Autogiro).
Betingelser for forudbetalt mad ombord
  • Mad ombord der enten er købt online eller i Scandlines Service Center vil blive inkluderet i din færgebooking. Når du indtaster dit bookingnummer ved check-in i havnen, udskrives automatisk en mad-voucher. Voucheren benyttes som betalingsmiddel for den forudbestilte mad og skal afleveres til personalet i Scandlines Buffet/Scandlines Buffet all inclusive ombord på pågældende færgen. 
  • Selve ordrebekræftelsen og billetten kan ikke bruges som betalingsmiddel for maden om bord. Glemte eller tabte mad-vouchers refunderes ikke, ligesom det ikke er muligt at få det reserverede bord uden den tilhørende voucher.
  • For at sikre det reserverede bord, skal du fremvise din voucher hurtigst muligt og senest 15 minutter efter færgen har lagt fra land for Gedser-Rostock og senest 10 minutter efter afgang for Rødby-Puttgarden. Såfremt du kommer senere, mister du din prioritetsplads og vil blive sat i den ordinære kø til det første ledige bord. Din voucher vil dog være gyldig på hele overfarten, og kan derfor forsat bruges som værdibevis til catering ombord.
  • Såfremt din færgebillet tillader ombooking, og du opfylder alle betingelser for ombooking, vil dit køb af mad ligeledes blive ombooket. Ved ombooking til en afgang med en højere pris for forudbestilt mad skal en eventuel prisdifference betales ved check-in i havnen. Dette kan alene ske i den personligt betjente bane. Refundering i forbindelse med ombooking til en afgang med en lavere pris for forudbestilt mad kan kun ske ved senere henvendelse til Scandlines Service Center. I så fald skal anmodning om refusion incl. relevante bilag være Scandlines Service Center i hænde senest en måned efter afrejsedagen. 
  • Ønsker du generelt at afbestille og få refunderet den mad, du har købt inden rejsens påbegyndelse, skal du give Scandlines Service Center besked inden det afrejsetidspunkt, der står anført på din bookingbekræftelse. Sker henvendelsen efter denne frist, bortfalder muligheden for at fortryde købet og dit køb af mad er gået tabt.
Scandlines’ almindelige betingelser for pakkerejser

1 Indledende bestemmelser

1.1 Nærværende almindelige betingelser gælder for pakkerejser, som Scandlines Danmark ApS (”Scandlines”) er arrangør af. Scandlines er medlem af Rejsegarantifonden, medlems nummer 1209.

1.2 Ved bestilling af en pakkerejse (herefter ”rejse”) hos Scandlines accepterer du disse almindelige betingelser, som er en del af din aftale med Scandlines. Derudover er også angivelser i det markedsføringsmateriale vedrørende rejsen, som er tilgængeligt på Scandlines’ hjemmeside, www.scandlines.dk, en del af din aftale med Scandlines, medmindre Scandlines meddeler dig ændringer heraf inden aftalens indgåelse.

1.3 Scandlines’ til enhver tid gældende almindelige betingelser for pakkerejser kan findes på www.scandlines.dk.
 
1.4 Hvis du bestiller yderligere rejseydelser til din rejse eller ferie via links på www.scandlines.dk, er du IKKE omfattet af rettighederne gældende for pakkerejser efter direktiv (EU) 2015/2302.

Scandlines er derfor ikke ansvarlig for korrekt levering af disse yderligere rejseydelser. Ret henvendelse til den relevante rejseyder i tilfælde af problemer.

1.5 Du er endvidere i forbindelse med den færgeoverfart, som er inkluderet i rejsen, underlagt Scandlines’ til enhver tid gældende generelle betingelser for køb og levering af Scandlines’ færgebilletter samt Scandlines’ befordringsbestemmelser, som begge findes på www.scandlines.dk. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem de almindelige betingelser for pakkerejser og Scandlines’ øvrige betingelser og bestemmelser, gælder de almindelige betingelser for pakkerejser.

2 Bestilling

2.1 Bestilling af en rejse skal ske som anført i markedsføringsmaterialet for den konkrete rejse.

2.2 Din bestilling af en rejse er bindende for både dig og Scandlines, når du har accepteret købet og de for rejsen gældende vilkår, som er anført i markedsføringsmaterialet på www.scandlines.dk. 

2.3 Børn og unge under 18 år, som rejser uden myndige ledsagere, skal i forbindelse med købet af rejsen fremsende en erklæring fra deres forældre om, at de har tilladelse til at rejse.

3 Pris

3.1 Rejsens pris omfatter færgetransport samt de yderligere elementer, som er konkret angivet i markedsføringsmaterialet. Din transport til og fra færgen, herunder din transport mellem færgen og den endelige destination, er ikke inkluderet i rejsens pris, medmindre andet er angivet i markedsføringsmaterialet.

3.2 Udgifter til pas, visum, vaccinationer, forsikringer og lignende er – med mindre andet er anført i markedsføringsmaterialet – ikke inkluderet i rejsens pris. Du har derfor selv ansvaret for dette – se nærmere under pkt. 5, 9 og 11.

3.3 Såfremt rejsen indbefatter hotelindkvartering sker dette som udgangspunkt i delt dobbeltværelse på hotel eller i lejlighed. Såfremt andet ikke er angivet i markedsføringsmaterialet, sælger Scandlines ikke halve dobbeltværelser med andre rejsende, hvorfor du må købe enkeltværelser eller dobbeltværelser til enebrug i henhold til de for det konkrete tilbud angivne retningslinjer, hvis du rejser alene. Yderligere begrænsninger kan fremgå af markedsføringsmaterialet.

3.4 Eventuelle særlige hotelfaciliteter (fx fitness-rum og spa) eller andre særlige faciliteter, som ikke er konkret angivet i markedsføringsmaterialet, er ikke inkluderet i rejsens pris. Derudover må du påregne, at visse hoteller opkræver yderligere betaling for fx sikkerhedsboks.

3.5 Scandlines yder ikke refusion for eventuelt uudnyttede dele af rejsen.

4 Betaling, prisændringer, mv.

4.1 Medmindre andet er angivet i markedsføringsmaterialet, skal du betale hele rejsens pris straks i forbindelse med din bestilling.

4.2 Overholdes betalingsbetingelserne ikke, har Scandlines ret til at annullere din rejse uden varsel.

4.3 Rejsens pris er beregnet på grundlag af de tariffer, afgifter og valutakurser, der var gældende på tidspunktet for fremsættelsen af Scandlines’ tilbud. Scandlines forbeholder sig derfor retten til inden afrejsedagen at foretage prisændringer, som skyldes ændringer i transportomkostninger (fx brændstofpriser), skatter, afgifter eller gebyrer (fx havneafgifter) eller valutakurser, som er anvendt til beregning af prisen for den pågældende rejse.

Hvis for eksempel havneafgiften stiger med DKK 100, forhøjes rejsens pris tilsvarende.

Du vil blive informeret om eventuelle prisstigninger snarest muligt og senest 20 dage før rejsedagen. Informationen vil ske skriftligt til den e-mailadresse, du angiver i forbindelse med din bestilling.

4.4 Hvis skatter eller afgifter mv., som pålignes Scandlines direkte, og som er indregnet i rejsens pris, nedsættes eller bortfalder med virkning inden afrejsedagen, godtgør Scandlines dig det sparede beløb, såfremt beløbet er højere end DKK 100 pr. rejsedeltager.

5 Rejseforsikring

5.1 Du har mulighed for at tegne en rejseforsikring, som dækker udgifterne ved behandling og hjemtransport i tilfælde af ulykke eller sygdom i det omfang, den offentlige sygesikring ikke dækker. Scandlines har indgået et samarbejde med et forsikringsselskab vedrørende tegning af rejseforsikringer, og nærmere information om mulighed for tegning vil fremgå af Scandlines’ hjemmeside i forbindelse med bestilling af rejsen.

6 Scandlines’ muligheder for at ændre og aflyse rejsen før afrejse

6.1 Såfremt Scandlines vælger at ændre eller aflyse rejsen, informeres du hurtigst muligt herom. Du vil også blive informeret hurtigst muligt, hvis det inden afrejse viser sig, at Scandlines enten ikke kan levere de aftalte ydelser, eller at ydelserne vil være af ringere kvalitet end aftalt.

6.2 Såfremt en ændring af din rejse medfører, at rejsens økonomiske værdi falder, har du ret til et forholdsmæssigt afslag i rejsens pris. Dette gælder dog ikke, såfremt ændringerne må anses for bagatelagtige.

6.3 Såfremt Scandlines aflyser rejsen, uden at dette skyldes dine forhold, eller hvis det med sikkerhed kan forudses, at Scandlines vil misligholde aftalen væsentligt, har du ret til at ophæve aftalen og få dit fulde indbetalte beløb tilbage. Alternativt kan du vælge at deltage i en anden af Scandlines arrangeret pakkerejse, såfremt Scandlines uden uforholdsmæssige omkostninger eller tab kan tilbyde dette. Såfremt du vælger at deltage i en rejse af højere værdi, skal du betale prisforskellen – mens Scandlines tilbagebetaler prisforskellen, hvis du vælger at deltage i en rejse af lavere værdi.

6.4 Hvis du lider et økonomisk tab, fordi Scandlines ikke kan opfylde de aftalte vilkår, eller som følge af, at rejsen bliver aflyst, har du krav på erstatning fra Scandlines, medmindre:

i) Aflysningen skyldes, at antallet af tilmeldte til en rejse er mindre end et af Scandlines i markedsføringsmaterialet angivet minimum, og du har modtaget skriftlig meddelelse herom inden en i markedsføringsmaterialet angivet frist.

ii) Aflysningen eller den manglende opfyldelse skyldes dine egne forhold.

iii) Aflysningen eller den manglende opfyldelse skyldes en uvedkommende tredjemand, og dette ikke med passende omhyggelighed kunne have været forudset ved indgåelsen af aftalen, eller kunne være undgået eller afbødet af Scandlines eller nogen, Scandlines er ansvarlig for.

iv) Aflysningen eller den manglende opfyldelse skyldes udefra kommende omstændigheder, som Scandlines eller nogen, Scandlines er ansvarlig for, ikke med passende omhyggelighed kunne have forudset ved aftalens indgåelse eller have undgået eller afbødet.

6.5 Endvidere har du mulighed for erstatning i tilfælde af, at den manglende opfyldelse af aftalen angår egenskaber ved rejsen, som må anses for tilsikrede af Scandlines.

7 Dine muligheder for at ændre og overdrage rejsen

7.1 Du kan i udgangspunktet ikke ændre din rejse efter bestilling, medmindre andet fremgår af markedsføringsmaterialet.

7.2 Du har mulighed for at overdrage rejsen til en anden, så længe vedkommende opfylder alle de i markedsføringsmaterialet og nærværende almindelige betingelser anførte betingelser for at deltage i rejsen, og så længe Scandlines informeres herom inden for 14 dage inden den aftalte afrejsedag, medmindre andet er angivet i markedsføringsmaterialet.

7.3 Du skal i forbindelse med overdragelsen betale et ændringsgebyr på DKK 350 til Scandlines samt eventuelle ændringsgebyrer opkrævet fra Scandlines’ samarbejdspartnere.

7.4 Overdragelse af rejsen er først gennemført, når Scandlines har bekræftet overdragelsen skriftligt til den 
e-mailadresse, du har anført i forbindelse med din bestilling. 

7.5 Du og den nye rejsedeltager, som du overdrager rejsen til, hæfter solidarisk for betaling af eventuelle restbeløb og for omkostningerne i forbindelse med overdragelsen.

8 Dine muligheder for at afbestille rejsen

8.1 Du har som udgangspunkt mulighed for at afbestille din rejse mod betaling af et passende vederlag til Scandlines, jf. nedenfor under pkt. 8.2. Såfremt Scandlines har begrænset afbestillingsret over for andre, der har forbindelse med rejsens gennemførelse, har Scandlines dog ret til at begrænse eller fravige din mulighed for afbestilling, hvilket i givet fald vil være oplyst i markedsføringsmaterialet.

8.2 Såfremt du afbestiller din rejse, gælder følgende:

i) Hvis du afbestiller senest 42 dage før den aftalte dag for afrejse, tilbagebetaler Scandlines det indbetalte beløb fratrukket DKK 350 i vederlag til Scandlines samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.

ii) Hvis du afbestiller efter 42 men senest 28 dage før den aftalte dag for afrejse, har Scandlines ret til at beregne et vederlag på 50 % af rejsens pris, dog mindst DKK 1000 samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.

iii) Hvis du afbestiller senere end 28 dage før den aftalte dag for afrejse, ved for sent fremmøde eller ved din udeblivelse uden afbestilling, har du ikke krav på tilbagebetaling af nogen del af din betaling. 

8.3 Du har endvidere mulighed for at afbestille din rejse og få tilbagebetalt samtlige beløb, du har betalt i forbindelse med aftalen, hvis der inden for 14 dage før rejsens påbegyndelse på rejsemålet eller i umiddelbart nærhed heraf forekommer krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige smitsomme sygdomme eller lignende begivenheder. Dette gælder dog ikke, hvis du ved bestillingen kendte til den pågældende begivenhed, eller hvis begivenheden på det tidspunkt var almindeligt kendt.

9 Afbestillingsforsikring

9.1 Du har mulighed for at tegne en afbestillingsforsikring til dækning af, at du pga. sygdom eller lignende ikke har mulighed for at deltage i rejsen. Afbestillingsforsikring skal tegnes senest samtidig med betaling af rejsen, og kan ikke opsiges efterfølgende. Scandlines har indgået et samarbejde med et forsikringsselskab vedrørende tegning af afbestillingsforsikringer, og nærmere information om vilkår samt muligheden for tegning vil fremgå af Scandlines’ hjemmeside i forbindelse med bestilling af rejsen.

10 Scandlines’ ansvar efter afrejse

10.1 Hvis rejsen er mangelfuld, kan du kræve, at Scandlines afhjælper manglen. Dette gælder dog ikke, hvis afhjælpning vil påføre Scandlines uforholdsmæssige omkostninger eller væsentlig ulempe.

10.2 Hvis Scandlines tilbyder at afhjælpe en mangel, og afhjælpningen sker inden for rimelig tid og uden omkostning eller væsentlig ulempe for dig, har du ikke mulighed for at kræve forholdsmæssigt afslag i prisen eller at hæve aftalen.

10.3 Kan afhjælpning ikke kræves, jf. pkt. 10.1, eller afhjælper Scandlines ikke manglen inden for rimelig tid efter at have modtaget dit påkrav om afhjælpning, jf. pkt. 10.2, har du krav på et forholdsmæssigt afslag i prisen på rejsen.

10.4 Hvis en betydelig del af de aftalte ydelser ikke kan leveres, eller hvis rejsen i øvrigt er behæftet med mangler, der medfører, at formålet med rejsen er væsentligt forfejlet, har du mulighed for at hæve aftalen. Hvis du hæver aftalen, har du i udgangspunktet krav på tilbagebetaling af samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen. Scandlines har dog ret til en godtgørelse svarende til den værdi, som rejsen må antages at have haft for dig.

10.5 Hvis du hæver aftalen har du ret til at foretage den aftalte hjemrejse uden betaling. 

10.6 Hvis du lider et økonomisk tab, fordi rejsen er mangelfuld, eller sker der skade på dig eller dine ting, har du krav på erstatning fra Scandlines, medmindre:

i) Tabet eller skaden skyldes dine egne forhold.

ii) Tabet eller skaden skyldes en uvedkommende tredjemand, og dette ikke med passende omhyggelighed kunne have været forudset ved indgåelsen af aftalen, eller kunne være undgået eller afbødet af Scandlines eller nogen, Scandlines er ansvarlig for.

iii) Tabet eller skaden skyldes udefra kommende omstændigheder, som hverken Scandlines eller nogen, Scandlines er ansvarlig for, med passende omhyggelighed kunne have forudset ved aftalens indgåelse eller have undgået eller afbødet.

10.7 Endvidere har du mulighed for erstatning i tilfælde af, at den manglende opfyldelse af aftalen angår egenskaber ved rejsen, som må anses for tilsikrede af Scandlines.

10.8 Scandlines’ erstatningsansvar for så vidt angår færgetransporten er beløbsmæssigt begrænset i medfør af forordning (EF) nr. 392/2009 om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under søtransport af passagerer. Du finder nærmere information om forordningen og de heraf følgende beløbsmæssige begrænsninger for Scandlines’ erstatningsansvar på www.scandlines.dk.

11 Dit ansvar

11.1 Du skal kunne tage vare på dig selv eller sørge for at rejse med en ledsager, som kan assistere dig i nødvendigt omfang.

11.2 Du er selv ansvarlig for at sørge for de til rejsen nødvendige pas, visa og vaccinationer.

11.3 Såfremt du måtte blive syg, udsat for en ulykke eller lignende på rejsen, er du selv ansvarlig for eventuelle følger heraf, og du skal selv afholde alle udgifter til fx hospitalsophold og særlig hjemtransport, mv.

11.4 Du er i forbindelse med din rejse forpligtet til at rette dig efter de anvisninger, som Scandlines eller andre, der har forbindelse med rejsens gennemførelse, giver. Du skal ligeledes respektere de ordensregler, som er fastsat af Scandlines eller andre, der har forbindelse med rejsens gennemførelse, herunder fx for ophold på hotel. Grov eller gentagen overtrædelse kan medføre, at rejsen afbrydes (fx ved bortvisning fra hotel), hvorefter du selv vil være ansvarlig for dit videre ophold og din hjemtransport, hvilket vil skulle ske for egen regning.

11.5 Du er erstatningsansvarlig i overensstemmelse med almindelige erstatningsretlige regler for enhver skade, som du under rejsen måtte forvolde på ting og / eller personer.

12 Reklamation

12.1 Såfremt du ønsker at reklamere over en fejl eller mangel ved rejsen, skal dette ske inden for rimelig tid efter, at du har opdaget manglen, således at Scandlines har mulighed for at afhjælpe manglen. 

12.2 Såfremt du ikke reklamerer inden for rimelig tid, mister du retten til at påberåbe dig manglen, undtagen hvis det godtgøres, at Scandlines har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt, eller hvis der er tale om personskade. Hvis der er tale om fejl og mangler, som ikke har kunnet afhjælpes under rejsen, skal du inden for 4 uger efter rejsens afslutning sende din reklamation til Scandlines på email: scandlines@scandlines.com. 
Oplysning om klagemuligheder

Alle hos Scandlines vil gøre deres bedste, for at give dig en god tur. Hvis du mod vores forventning ikke er tilfreds med en vare eller tjenesteydelse, du har købt hos os, vil vi meget gerne høre fra dig. 

Send en mail til scandlines@scandlines.com og fortæl os om din oplevelse. Vi vil gøre vores ypperste for at finde en løsning, men skulle vi ikke være i stand til at løse sagen til din tilfredsstillelse, har du følgende muligheder for at klage. 

En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os kan indgives til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk

EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mailadresse scandlines@scandlines.com.


Scandlines - Der er noget ved at sejle